Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

ُString Clearance

                 سلام 


                  یکی از مواردی که می تواند در کسب امتیازات بالا به تیراندازان کمک کند همانا String Clearance می باشد. در مورد این مفهوم مقاله ای ترجمه نمودیم که اصل مقاله توسط آقای James Larven تالیف شده است. البته مطالب دیگری در همون آدرس وجود دارد اما متاسفانه فیلتر شکن نیاز داریم که اگر فیلتر شکن برای ویندوز سراغ دارید که اتفاقا توپ هم باشد، لطفا کامنت کنید. خوشبختانه چند مطلب دیگر که توسط Mr Larven نوشته شده است را پیدا کردم که می گذارم.  


           این مقاله به این صورت آغاز می شود که 5 عامل حداقل وجود دارد که چنانچه رعایت شود، به شما کمک می کند تا جمع تیر و در نتیجه امتیازات بالاتری به دست بیاورید که در ادامه توضیح داده می شود. 


        عامل اول : تجهیزات تیراندازی که البته درسته به روز بودن تجهیزات موثره اما یادتان باشد که همواره این تجهیزات فوق پیشرفته به درستی تنظیم هم شده باشند. 


       عامل دوم : ثبات در هدف گیری که بسیار مهم است که دست ثابت باشد در زمان هدف گیری که خوب ظاهرا در این مورد باید به اصول بیومکانیک توجه کرد. (خوشم می اد که هر سری مقاله می خونم، کلیدواژه های جدید می یابم.) 


     عامل سوم : در وضعیتی که روی هدف متمرکز هستید، ریلیز کنید. به این معنی که باید در زمان ریلیز و بعدش در مرحله دنبال کردن حتما دست در هدف ثابت بماند. واقعا هم جواب می ده، می توانید امتحان کنید. 


     عامل چهارم : تکنیک تیراندازی که روی اجرای صحیح و ثبات در زمان اجرای مراحل تیراندازی تاکید می کند که باید تا پایان، یعنی جایی که تیر روی هدف قرار می گیرد ادامه پیدا کند. 


     عامل پنجم : String Clearance . 

      در توضیح این مفهوم باید گفت که زه پس از ریلیز باید یک مسیر مشخص را طی کند که در طی این مسیر به چیزی برخورد نکند. این عامل ارتباط مستقیمی با تنظیم تجهیزات و تکنیک تیراندازی دارد. دقت کنید این مسئله بسیار مهم است. درسته که این دست کمان شما است که کمان را نگه داشته اما دستی که زه را می کشد هم در نحوه تیراندازی شما موثره. غالب مردم تصور می کنند که Clearance به معنی این است که پر تیر به عنوان مثال به کلیکر، دکمه فشار پلانگر (در کمان ریکرو) و یا اصولا بدنه کمان برخورد نکند اما موضوع ای است که در اینجا مفهوم Clearance به معنی عدم برخورد زه به بالاتنه، دست و لباس تیرانداز است یعنی زه بدون برخورد به هیچ عامل دیگری، رها شود و در نتیجه کمان هم صاف به سمت جلو حرکت کند. یعنی اگر زه به مثلا دست شما برخورد کند یا تکنیک شما ایراد داشته باشد، در نتیجه زه صاف رها نمی شود و در نتیجه کمان هم دچار حرکات اضافه می شود که روی حرکت تیر هم تاثیر خواهد گذاشت. 


       خوب حالا بریم سراغ کمان ریکرو 

         اقای Larven این مسئله را با حرکت انعطاف پذیر تیر به سمت چپ  راست که پس از ریلیز در کمان ریکرو ایجاد می شود آغاز می کند. همه ما می دانیم که حرکت تیر برعکس انچه در فیلم ها نمایش داده می شود دارای یک حرکت صاف نیست و پس از ریلیز به چپ و راست خم می شود. بعد مسئله فشار دادن زه به صورت توسط برخی کمانداران مطرح می شود که در اثر این کار، زه روی صورت آن ها جا می اندازه یا خراش ایجاد می کند و دردناک می شود و در نهایت آنها را مجبور می کند تا روی چانه و محل قرارگیری زه را با چسب بپوشانند. غافل از اینکه در نهایت فشار زیاد زه روی صورت باعث ایجاد اختلال در پرواز زه می شود. خوب یک عده از تیراندازان زه را روبروی صورت می گذارند و عده دیگه کنار صورت. این مسئله در مورد افرادی که زه را کنار صورت می گذارند مطرح می شود که ایا زه روی صورت فشار می اورد؟ منظورم این هست که زمانی که ریلیز انجام می شود درواقع زه مقداری به سمت عقب می اید و بعد رها می شود، خوب اگر خیلی روی صورت کشیده بشود، پس از ریلیز روی حرکت زه و در نتیجه تیر موثر هست. 

    موقعیت زه وقتی روبروی صورت است.


    موقعیت زه وقتی زه کنار صورت قرار می گیرد.


       آقای Larven نظر خودش این هست که مدلی که در آن زه روبروی صورت قرار می گیرد بهتر هست چون اینطوری زه تماس کمتری با صورت دارد و در نتیجه در حرکت طبیعی تیر، حتی اگر پس از ریلیز زه مقداری به عقب کشیده بشود، اختلالی ایجاد نمی شود. چیزی که نویسنده را به تایید این فرم هدایت کرده تقریبا دو مسئله است : 

             اول اینکه دقت کنید که تماس زه با صورت موجب انحراف به چپ تیرهای شما می شود و در نتیجه ممکنه این تصور برای شما ایجاد بشود که کمان تیون نیست. 

             دوم اینکه بازم دقت کنید چیزی که قضیه را بغرنج می کند این هست که فشاری که هر بار کماندار به زه وارد می کند و آن را در مرحله کشش کامل روی صورت قرار می دهد، در توالی تیراندازی متفاوت است. پس هر بار ممکن هست تیر شما کمی یا بسیار زیاد نسبت به مرکز هدف انحراف پیدا کند. 

         برای کامل تر شدن بحث، اقای Larven تصاویری از موقعیت ریلیز خانم «والوا»، یکی از قهرمانان کاپ را در مقاله اش قرار داده که از همین فرم استفاده می کند. 

کشش کامل 


لحظه رها سازی تیر 


          زه با حداقل تماس با صورت به سمت هدف می رود


          حالا ممکن هست که شما از استیل خودتان راضی باشید و خوب هم تیر بزنید. 



           و اما کمان کامپوند 

            آقای Larven معتقد هست که مسئله تماس زه با صورت در تیراندازان کامپوند بخصوص ان هایی که کمانشان let-off زیادی دارد بیشتر باشد. همینطور اگر طول کشش کمان خیلی بلند باشد در اینصورت زه با صورت تماس بیشتری پیدا می کند که پس از ریلیز باعث انحراف زه از مسیر اصلی خودش می شود. معمولا اعتقاد بر این هست که زه جایی قرار بگیرد که تماس با صورت کم باشد. در عکسی که در مقاله قرار داده شده است به وضوح این مسئله مطرح شده است. 

    در اینجا یک خط قرمز را می بینید که به صورت فرضی رسم شده و نشان می دهد که زه چقدر از جایی که باید باشد منحرف شده است. 


     برخلاف کمان های ریکرو در کمان های کامپوند شاهد حرکت تیر به سمت بالا و پایین هستیم و فقط وقتی از کامپوند بربو استفاده می شود هر دو حرکت تیر به سمت بالا و پایین و همچنین چپ و راست را خواهیم دید. تقریبا همان مسئله که با دست زه در کمان ریکرو داشتیم ممکن هست با ریلیز مکانیکی در کمان کامپوند هم داشته باشیم. در هر صورت باید از دستگاه ریلیزی استفاده بشود که خیلی باعث تماس زه به صورت نشود. 



        مشکلات عمومی مربوط به clearance در کمانداران ریکرو و کامپوند 

      اول اینکه قبلا هم گفتم در هوای مرطوب و بارانی که مجبور هستیم بادگیر، کاپشن و یا پانچو بپوشیم، باید دقت کنیم که این پوشش روی حرکت زه تاثیر نمی گذارد. مثلا پانچو را باید بوسیله چسب یا بند یا هر چیزی مهار کرد. 

       دوم اگر از محافظ سینه استفاده می کنید دقت کنید که آن را درست ببندید تا سر جای خودش محکم باشد در غیر اینصورت ممکنه حرکت کند و یا روی حرکت زه تاثیر بگذارد. 

      سوم : ممکن هست به سمت عقب مایل شده باشید. در اینصورت هم باز به دلیل انحنای بدن به عقب متاسفانه زه به بدن برخورد می کند و تیرتان مسیر صافی را طی نمی کند. در اینصورت باید به اصول اولیه برگردید و دقت کنید که وزن بدن چطور باید روی پاها تقسیم بشود. وزن بدن باید به طور مساوی روی پاها تقسیم بشود و حتی به گفته نویسنده پای چپ در تیراندازان چپ دست و پای راست در تیراندازان راست دست باید 10 درصد وزن بیشتر را روی خودش داشته باشد. در کشش کامل باید 60 تا 70 درصد وزن بدن روی قسمت گوشتی زیر انگشتان پا باشد (در شکل پایین نمایش داده می شود که بهش می گن Ball) و 30 تا 40 درصد وزن روی پاشنه باقی بماند. 



             ایشان همچنین این مسئله را مطرح می کنند که برای اطمینان از ایجاد وضعیت صحیح، باید 70 درصد عمل توزیع وزن خودتان را در مرحله پیش از کشش کامل انجام بدهید چون با کشش کامل کمان، عملا وزن روی دو پا به صورت مساوی تقسیم می شود. 


           در انتهای این مقاله به مسئله برخورد زه با محافظ دست مطرح شده و دلیل آن را چرخش بازوی دست کمان به صورت نادرست می دانند. بنابراین باید چرخش بازو به شکل درست انجام شود تا زه به ساعد و بازو برخورد نکند. 


             باز هم در انتهای این ترجمه اشاره می کنم که این ها نظرات نویسنده است و شاید از اساس مربی شما نظر دیگری داشته باشد. 


                                                                                                                                                                                                                                            با تشکر 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد