Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

تیراندازی در هوای بارانی

 

  سلام  

 

  بعد از گرما و باد، حالا نوبت هوای بارانی و محیط مرطوب می باشد :  

 

                           

 

 

  

هنگامی که در باران تیراندازی می کنید ممکن است احساس خطر کنید اما در ذهن داشته باشید که باران فقط آب است و هر چیزی که با آن تیراندازی می کنید و می پوشید،  بعدا خشک می شود. مانند هر مسئله دیگری در تیراندازی  فضای باز (باد، گرما، سرما و...)، اگر با وضعیت محیط  آشنا بشوید و تمرین کنید، یاد می گیرید که چطور در آن موقعیت خوب تیر بزنید.

 

چه لباسی برای شرایط بارندگی مناسب است؟

 

در طول آب و هوای بی ثبات مانند باران یا گرمای زیاد، لباس باید تا حدی آزاد و گشاد باشد. بسیاری از تیراندازان چند تا لباس می پوشند و در نتیجه می توانند خودشان را به سرعت با شرایط تطبیق بدهند. اما این خیلی مهم است که لباس رویی یا کاپشن، کمک می کنه که در باران راحت تیراندازی کنید.

 

همیشه سعی کنید تیراندازی با پوشش مناسب  را  در هوای مرطوب و بارانی  قبل از مسابقه تمرین کنید. اگر دمای هوا مناسب بود و باران شدید نبود، ممکن است به این نتیجه برسید که بدون پوشیدن لباس زیاد هم می توانید خوب تیراندازی کنید.

 

برخی از انواع لباس های مخصوص آب و هوای مرطوب و بارانی از انواع دیگه بهتر هستند. مسئله اصلی که باید به آن توجه بشود،« زه» است. به عنوان مثال "پانچو" (یا همان کت های گشاد ضد آب) ممکن است وقتی برای نوشتن امتیاز به سمت سیبل ها می روید،  شما را خشک نگه دارد اما همین گشادی باعث می شود که اگر در زمان تیراندازی آن را بپوشید، زه هنگام ریلیز،  به آن گیر کند. زه گاهی اوقات به لباس، شانه و دست جلو گیر می کند و به این ترتیب پیچ می خورد. بنابراین پوشیدن ژاکت هایی که به بدن می چسبند، مناسب تر است. برخی از تیراندازان این مشکل را با استفاده از گیره یا نوار بستن به بازو حل کردند.  

 

کلاه  می تواند برای اینکه باران به چشم تان نخورد به شما کمک کند. کلاه لبه دار پهن مانند کلاه های بیس بال برای تیراندازان کامپوند خیلی خوب کار می کند چون زاویه زه (زاویه لیمب ها با دست عقب هنگامی که زه را می کشید)  در ریکرو، بالاتر از کامپوند است وبنابراین در ریکرو  لبه پهن کلاه مانع کشیدن زه می شود.بیشتر ریکروی ها  با کلاه سایبانی تیراندازی می کنند.  منظور یک جور کلاه مخصوص تیراندازی است.

 

شاید بخواهید چکمه یا کیکرز که برای پیاده روی در گل مناسب هستند بپوشید. چتر در جلوی سیبل برای ثبت امتیاز و کشیدن تیرها به شما کمک خواهد کرد. همچنین داشتن یک حوله برای خشک کردن تب یا صورت و دست، عینک (در صورتی که عینکی هستید) و غیره (خشک کردن تیر و مخصوصا دسته یا گریپ کمان یعنی جایی که شما کمان را در دست می گیرید) به شما کمک کند.

 

نگه داری از تجهیزات تیراندازی در هوای بارانی

 

در زمان بارندگی، تجهیزات خواه نا خواه خیس خواهد شد. حتی اگر برای زمان بارندگی طرحی داشته باشید باز هم کمان شما خیس خواهد شد. زه های ترکیبی، کمان های جدید و پرهای پلاستیکی معمولا در باران خوب عمل می کنند. این هم می تونه فکر خوبی باشه که قبل از قرار دادن تیر در زه، یکی دو بار زه را مرتعش کنید (خیلی زه را نکشید فقط آن را مرتعش کنید) تا اب اضافی روی زه بریزد. در بین هر اند سه پایه کمان نقش مهمی داره و باعث می شه تا کمان از گل زمین دور بماند و کثیف نشود. تیراندازان ریکرو یا تیراندازان کمان سنتی که با "تب" با "دستکش چرمی" تیراندازی می کنند باید مراقب باشند تا تب یا دستکش خیس نشود تا از خرابی چرم آن جلوگیری کنند.

 

تیراندازان کامپوندی سعی کنند تا اسکوپ سایت را تمیز و از قطرات آب دور نگه دارند. برای این منظور برخی از تیراندازان از کیسه پلاستیکی یا پارچه ای برای این منظور استفاده کرده و اسکوپ را با آن می پوشانند.

 

دقت کنید که در ابتدای هر اند حتما با یک حوله کوچک که خشک نگه می دارید دستتان، دسته کمان و تیرهاتون را خشک کنید و بعد تیر بزنید. اگر دسته کمان خیس باشه مثل حالتی که خیلی کرم به دستتان زدید، کمان در دستتون چفت نمی شه و لیز می خورد.

 

دستتون را خشک کنید این هم باعث همان حالت می شود. این مخصوصا در کامپوندی هایی که ریلیز ماشه ای دارند یعنی خودم خیلی مشکل آفرین می شود. چون دستتان خیس است ممکن است در هنگام کشش، انگشتتان روی ماشه لیز بخورد و اینطوری تیرهاتون به هدف نمی خوره بلکه کلاغ های بیچاره پشت سیبل پرپر می شوند. این مورد چون برای خودم پیش آمده (البته کلاغ کشی راه نینداختم) گفتم. اگر دست جلو ثابت نبود، تمام تیرها می شکست. پس دستتان را هم خشک کنید.

 

تیرهاتون را خشک کنید چون وزن تیر زیادتر می شه و پرواز تیرها افت می کند. در هر صورت تیرهاتون در زمان پرتاب خیس و کمی سنگین می شود (معمولا در زمان بارندگی سایت پایین می اید چون تیرهاتون پایین می خورد ولی شما با خشک کردن تیر می توانید مانع افت بیشتر تیرهایتان بشوید. 

 

دقت داشته باشید که بعد از تیراندازی در باران، چه در زمان تمرین یا مسابقه، حتما تمام تجهیزاتتان (کمان، تیر، کویور و ....) را خشک کنید و بعد جمع کنید و بروید به خانه هایتان. موفق باشید.

تیراندازی در باد.....

 

  سلام  

 

   چون حرف دیگه ای نیست غیر از اینکه امیدوارم امروز از طوفان خسارت مالی و یا جانی ندیده باشید، صاف می رم سر اصل مطلب :   

 

 

                                            

 

          باد یکی از قدیمی ترین چالش های روبروی تیراندازانی می باشد که بیرون سالن تیراندازی می کنند. باد می تواند به صورت غیر قابل پیش بینی تغییر کند و تیرهای شما را منحرف کند. برای پرتاب بهتر در باد از اطراف اگاهی داشته باشید و صبور باشید.

 

         ابتدا از مسیر حرکت باد در اطرافتان مطلع بشوید. سپس به پرچم بالای سیبل نگاه کنید تا ببینید شرایط وزش باد در انتهای زمین شبیه وضعیت اطراف شما است یا متفاوت می باشد. همچنین ممکنه زمانی که برای کشیدن تیرهاتون به طرف سیبل می روید، جهت وزش باد را پیدا کنید.  

  

 چنانچه زمین تیراندازی با درختان محصور شده باشد، خوش شانس هستید. انجا می تواند به خوبی مشخص کننده جهت وزش باد باشد. برای مثال اگر شما در جایی ایستاده اید که باد نمی وزد و متوجه بشوید که شاخه درختان تکان می خورد، می توانید وزش یک باد شدید را در مسیر تیرتان پیش بینی کنید. گاهی اوقات ممکنه باد به صورت منظم یا یک الگوی مشخص در زمین بوزد. اگر این الگو را فهمیدید، موفق می شوید که زمان پرتاب تیرتان را تنظیم کنید و زمانی که باد نمی وزد تیراندازی کنید یا وزش باد را پیش بینی کنید.  

 

   وقتی نمی توانید برای زمانی که باد نمی وزد، منتظر بشوید (یعنی تایم تیراندازی محدود است) یا زمانی که باد بطور مداوم می وزد، می توانید اصطلاحا «گم کردن هدف» را تمرین کنید (در زمان ترجمه متوجه شدم که این به معنی قرینه گرفتن هم هست). به عنوان مثال اگر شما مرکز را هدف گرفتید، تیر را پرتاب کردید و باد تیر شما را سه حلقه به چپ نسبت به مرکز منحرف کرد، در اینصورت به جای مرکز، سه حلقه سمت راست را هدف بگیرید.  

 

   یک مسئله دیگه فکر کردن به این مسئله است که شدت وزش باد برای پیش بینی تاثیر آن بر پرتاب تیر چقدر است؟ برای مثال بادی که از پشت سیبل به سمت شما می وزد، تیر شما را پایین می اورد(پس با توجه به شدت باد، بالاتر از مرکز هدف را نشانه بگیرید) و بادی که از پشت سر شما به سمت هدف می وزد، همیشه تیر شما را بالاتر می برد و شما باید با توجه به شدت باد کمی پایین تر از مرکز هدف را نشانه بگیرید. این ممکنه انتخاب بهتری نسبت به تغییر سایت باشه به این دلیل که اگر جهت باد عوض شد یا باد قطع شد، می توانید به سرعت خودتان را سازگار کنید. مسابقه فینال میکس تیم تهران که قبل از المپیک 2012 برگزار شد بین ژاپن و فکر می کنم قزاقستان بود که تیم ژاپن جلو بود چون باد مداوم می وزید سایتشون را همانطور تنظیم کرده بودند و داشتند خوب می زدند ولی باد چند لحظه قطع شد. بعد همینطوری ژاپنی ها 4 و 5 زدند و بعد دوباره باد شروع شد. اینطوری ژاپنی ها به خاطر همون اند، باختند و دوم شدند.

 

   نکته : شدت باد و اینکه چقدر تیرتون منحرف می شه و پونداژ کمان، همه به هم ربط داره و بر اثر تمرین در شرایط وزش باد به دست می اد. البته ممکنه شما در زمان مسابقه به هر حال یه تیرتون مثلا 8 یا 9 بخوره تا دستتون بیاد باید کجا را بگیرید.  

 

  در پایان قبل از تیراندازی در شرایط وزش باد، سیبل ها و سایه بان ها را  محکم کنید تا از آسیب تجهیزات تیراندازی و یا صدمات بدنی، جلوگیری بشود.  

 

 

 

                                

 

مسابقه در هوای گرم

 

  سلام به همه 

 

    اول خواستم بگم که از همه کسانی که برای مطلب خرابی تجهیزات نظر ندادند، متشکرم .... خوب لابد خرابی تجهیزات نداشتید دیگه.... (داغون این اظهار لطفتونم)  

 

   دوم اینکه دیروز دنبال جواب یه سوال می گشتم تو نت، برخورد کردم به یه سایت نسبتا خوب تیراندازی و دیدم چند تا مطلب خوب داره و گفتم براتون ترجمه کنم. این مطلب در مورد تیراندازی در هوای گرم است که البته از چند تا سایت دیگه هم برای کامل کردن مطلب کمک گرفتم. 

 

     

 

      

     همانگونه که می دانید با وجود اینکه پدیده عمده آب و هوایی این روزهای تهران و مناطق شمال غرب کشور وزش باد و رگبار و بارندگی است ولی تا چند وقت دیگه که هوا گرم بشه و یه مسابقه ای هم قرار باشه برگزار بشه، اولین چیزی که ادم را داغون می کنه، قطعا گرما است.... 

 

 

                                                 

 

 

 

     اول صبح البته اینقدر هوا گرم نیست ولی یواش یواش از حول و حوش ساعت نه و نیم به بعد، هوا رو به گرما می ره و اینطور که در یه مقاله خوندم باید دعا کرد که این گرما همراه با هوای ابری و رطوبت نباشه چون اینطوری هوا دم می کنه و ادم ارزوی همون افتاب کله ظهر را می کنه.... 

 

   و اما متن مقاله ....... 

 

    بسیاری از مسابقات خارج سالن در ماه های گرم تابستان برگزار می شه و گرما می تواند برای تیراندازان تبدیل به مهمترین مسئله بشه. نور خورشید می تواند بسیار مفید باشه اما ممکنه که مشکلاتی را برای بسیاری از تیراندازان ایجاد کنه. تیراندازان باید از خطراتی مانند کم آبی و یا گرما زدگی در این شرایط اطلاع داشته باشند. در هر حال برای اینکه خودتان را در طول برگزاری یه مسابقه تیراندازی خنک نگه دارید،چند تا راه حل وجود دارد. 

 

     قبل از اینکه نسخه سایت دیسکاور ارچری را برای مقابله با گرما بهتون بگم، تاثیر گرما بر بدن را باید بدونیم .

        فعالیت در هوای گرم منجر به ایجاد فشاری دو چندان بر روی قلب و شش های شما می شود. علاوه بر هوای گرم، انجام فعالیت نیز به نوبه خود باعث افزایش دمای بدن و در نتبجه فشار وارده به آن می شود. به همین علت بدن برای پراکنده کردن احساس گرما به خون بیشتری نیاز دارد. در این مرحله قلب برای رساندن خون کافی به ماهیچه های بدن و بافت های نزدیک به سطح پوست، سریع تر میزند.

 

       با وجود همه این فشارها، اگر رطوبت هوا هم زیاد باشد اوضاع بدتر می شود؛ چرا که رطوبت بر روی پوست شما می نشیند و مانع تبخیر عرق بدن می شود. پس تعریق بدن که برای مقابله با گرما توسط بدن انجام شده است نیز در این شرایط فقط باعث افزایش گرمای بدن می گردد.

       در شرایط عادی، پوست، رگ های خونی و همچنین عمل تعریق منجر به کاهش دمای بدن می شوند. اما در شرایطی که وضعیت بدتر شود، این سیستم های خنک کننده ی طبیعی تاثیری در کاهش دمای بدن نخواهند داشت و ممکن است گرما زدگی، گرفتگی عضلات و مشکلات دیگری را منجر شوند.  

 

     نکته ای که هست اینه که برخی از ورزشکاران به گرما عادت دارند و برخی به سرما. چون شرایط آب و هوایی محل سکونت و یا زمان تمرینشون به نحوی هست که به گرما یا سرما عادت دارند. این یه مقدار کار را متفاوت می کنه ولی در هر صورت برای جلوگیری از گرمازدگی و تامین اب بدن، نوشیدن اب ضروری می باشد.

 

   و اما نسخه .... 

 

  الف)  قبل از اینکه تشنه بشوید، آب بنوشید ... 

 

     بهترین راه شکست دادن گرما اینه که قبل، در طول برگزاری و بعد از مسابقه حتما به اندازه کافی آب بنوشید. البته برگزار کنندگان مسابقات تیراندازی به اندازه کافی بطری آب در زمین مسابقه می گذارند و شما می توانید هر چقدر می خواهید آب بنوشید. اگر این کار را انجام ندهید، بدنتون دچار کم آبی می شه که خودش باعث ایجاد سر درد و سرگیجه، حالت تهوع و غیره می شه و در کل شما باید با مسابقه خداحافظی کنید.  

 

       کم آبی به سادگی برطرف می شه ولی باید با نوشیدن آب و مایعات از بوجود آمدن آن جلوگیری کنید. پس قبل از اینکه دچار تشنگی بشوید یعنی احساس تشنگی به شما دست بدهد، اب بنوشید. البته می گن چایی و نسکافه هم بد نبست ولی اگه در کل ادم عصبی هستید، یا مسابقه روانتان را به هم ریخته، قهوه، نسکافه یا چایی نخورید. در مورد چایی باید بگم که بعضی ها چایی می خورند یا نسکافه و اعصابشون اروم می شه ... ولی در کل وقتی چایی می خورید بدنتون آب از دست می ده و این خوب نیست. حالا دیگه خودتان می دونید.  

 

   بهترین نوشیدنی برای خنک ماندن در طول برگزاری مسابقه  

 

   1. آب  

   2. آب میوه  

   3. نوشیدنی ورزشی است. یادتون باشه که وقتی عرق می کنید، بدن علاوه بر آب، نمک هم از دست می ده و در طول مسابقه به قند هم احتیاج خواهید داشت تا بهتر بتونید تمرکز کنیدو کارکرد مغز افت نکنه. نوشیدنی ورزشی با ترکیب خاص(دارای قند و نمک) خیلی کمک می کنه.  این نکته را هم به خاطر داشته باشید که نوشیدن اب قبل و در زمان فعالیت ورزشی می تونه کمک کنه تا کمتر خسته بشوید.   

 

     می تونید یک بطری اب سرد را برای شروع و یک بطری اب یخ زده برای ادامه مسابقه داشته باشید چون گرما باعث می شه به تدریج یخ بطری اب بشه و در زمان گرما باز هم اب خنک دارید.

 

  

   ب) دنبال سایه بگردید... 

 

   معمولا دما در سایه چندین درجه خنک تر می باشد حتی در کویر لوت که دما در سایه می شه 50 درجه سانتی گراد! پس سعی کنید یا به سایه برید یا سایه برای خودتون درست کنید. البته خیلی سخته مخصوصا اگر مسابقه ریتم تند داشته باشید مثل زمانی که سه تیرانداز روی هر خط هستند (اگر چهار تیرانداز باشند دو تایی روی خط می روند و دونفر دیگه استراحت می کنند) یا زمان حذفی دیگه سخت می شه تو سایه رفت). سر می چرخونید و می بیندی که یا دارید می رید تیر بزنید یا تیر می کشید و ثبت امتیاز می کنید. با این حال با خودتون چتر داشته باشید یا اگه تونستید زیر سایه بان بروید.  بین دو مرحله کوالی حتما به جایی برید که سایه هست و (اگه تهویه هم داشته باشه که چه خوب) اینطوری درجه حرارت بدنتون را پایین بیاورید.  

 

 

   ج) لباس مناسب 

 

    به دلیل برخی مسائل، ما نمی تونیم در مسابقات با لباس @#$*)^$ شرکت کنیم. ولی سعی کنید لباستون گشاد، رنگ روشن باشه که البته این دو مورد زیاد نمی تونه در مسابقات رسمی تحت کنترل ورزشکار ها باشه چون لباس تیم را باید پوشید و دیگه جایی برای لباس دیگه نمی مونه. قرار هم باشه همه روشن بپوشن که دیگه هیچی.... 

 

 

    دیگه اگر کسی مطلبی به ذهنش می رسه، می تونه در قسمت نظر بدهید بگه تا بقیه هم استفاده کنند. اینقدر اطلاعاتتون را برای خودتون نگه ندارید، خوبیت نداره. موفق باشید ... خداحافظ