Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

سیستم پین متحرک

سلام

سیستم پین ثابت را دفعه قبل برایتان توضیح دادم . به صورت خلاصه می دونید که روی بدنه اسکوپ 3 تا 5 پین قرار می گرفت که هر کدام برای مسافت خاصی تنظیم می شد و شما با توجه به اینکه هدف یا در واقع شکار (به دلیل وجود چند پین قابل استفاده در مسابقات کامپوند راند نبود) در چه فاصله ای قرار گرفته بود روی هدف زوم می کردید و پرتاب.

همانطور که در مطلب قبلی گفتم این نکته در مورد سیستم پین ثابت وجود داشت که اگر شکار در فاصله بود که برای پین اسکوپ تعریف نشده بود ... یک مقدار با مشکل مواجه می شدید. سیستم پین متحرک برای همین طراحی شده که گفتم انعطاف پذیر تر هست ولی اون هم ایراد خودش را می تونه برای بعضی ها از جمله خودم داشته باشه که البته چیز قابل داری نیست....

الان می خوام یه ذره داوری برم و قبل از توضیح پین متحرک بگم که اگر به مسابقه ای رفتید و بحث چک کمان پیش امد از طرف داور.... داور باید کمان را نه از گریپ  بلکه از لیمب و از محلی که به قبضه نزدیک هست بگیره . به این دلیل که ممکنه دست داور به خاطر حرارت خیس و یا کرم زده باشد. در اینصورت ممکنه قبضه خیس یا چرب بشه که در اینصورت صدای تیراندازها در می اد....

پین سایت متحرک که با نام سیستم تک پین هم شناخته می شود به این صورت هست که یک  پین روی بدنه اسکوپ قرار می گیرد ولی می بینید که انتهای بدنه خود سایت حالت پرانتزی دارد که مدرج هست و یک سوزن که روی ان قرار داره که به پیچ تنظیم وصل هست. این حالت به شما کمک می کند که به راحتی به کمک پیچ تنظیم اسکوپ را بالا پایین و در بعضی انواع مدل های دیگه که بعدا می گم حتی به چپ و یا راست هم حرکت بدهید. در اینصورت تنها چیزی که می ماند این هست که فاصله تان تا هدف را حدس بزنید. بعد بوسیله همان پیچ و خط کش به همان اندازه اسکوپ را بالا یا پایین می برید و به هدف شلیک می کنید. این سیستم انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پین ثابت دارد چون پین ثابت مسافت های تعریف نشده را پوشش نمی ده (منظورم همان مسافت های تنظیم شده پین ها می باشد). ولی در این سیستم پین متحرک اگر بتوانید حتی چشمی (که من نمی تونم) مسافت را حدس بزنید دیگه فقط کافیه که سوزن را در لبه مدرج خط کش انتهای سایت تنظیم کنید و بعد پرتاب.

این سیستم به خاطر اینکه از تنها یک پین در اسکوپ استفاده می کند برای مسابقه کامپوند راند و غیره هم قابل استفاده است. یک نکته خوب در مورد این سایت اینه که خیلی سریع می توانید این تغییر اندازه را انجام بدهید. فوق العاده است که در عرض یکی دو ثانیه این تغییر انجام می شه . ... این سیستم خیلی شبیه سایت هایی هست که روی کمان هایتان نصب می شود.  تقریبا همان سیستم تغییر در مسافت را به شما ارائه می دهد.  باز هم سیستم های دیگه ای وجود دارد .... ترجمه می کنم و برایتان می گذارم .


پین سایت کمان کامپوند - یه ذره داوری و پین سایت های ثابت

سلام

به صورت کلی پین سایت کمان کامپوند در چنادین مدل عرضه می شود که مهمترین انها سیستم پین ثابت و متحرک است. البته می گم که انواع مختلفی از آن ها وجود دارد ولی به خاطر داشته باشید که از سیستم پین ثابت نمی توانید در مسابقات کامپوند راند استفاده کنید . سیستم پین ثابت بیشتر برای شکار استفاده می شود. الان می خوام یک کمی داوری برم. دقت داشته باشید که به صورت کلی همانطور که گفتم در کمان کامپوند همه چیز مجاز هست به جز چهار تا دونه مورد ناقابل که اونم اصلا قابل دار نیست. مثلا اینکه کمان بیشتر از 60پوند نشود و یکی دیگه از موارد منع در کمان کامپوند همین بحث پین و یا بعضا خط و نقطه هایی هست که روی اسکوپ برای نشانه گیری قرار می گیرد.  دقت کنید که نه در کمان ریکرو و نه در کمان کامپوند چه در داخل سایت و یا اسکوپ و یا بدنه خارجی سایت و کمان حق ندارید از اجزایی برای کمک در نشانه روی استفاده کنید.  (من ادم خیلی خوبی هستم.... فقط بعضی وقت ها یه ذره ....بهتر هم می شم...)  خوب در اینجا می توانید تصاویر مربوط به یک سری از اسکوپ های غیر مجاز را ببینید. در تمام این اسکوپ ها اجزایی روی اسکوپ هست که باعث کمک در نشانه روی تیرانداز می شود. داور باید حتما کل بدنه سایت (به دلیل اینکه وسیله ای روی بدنه سایت قرار نگرفته باشه ) و بعد اسکوپ و پین سایت را چک کند. چه خفن....

              

دایره ای که ممکنه دور حلقه زرد قرار بگیره و در نشانه روی کمک کنه.

خطی که کنار نقطه نشانه روی هست و می تونه در سایت گرفتن و نشانه گرفتن کمک کنه.

خطوطی که از وسط یکدیگر را قطع نکردند و یه جور کمکی هستند.

ایضا توضیحات بالا.

همانطور که می بینید وسیله ای بالای بدنه اسکوپ قرار گرفته که در نشانه روی کمک می کند.

و در اینجا تصاویری از اسکوپ هایی را می بینید که مجاز هستند :

توجه کردید که چی مجاز هست و چی نیست؟ یادتان باشه که شما نباید به اینکه کلیاتی از قوانین تیراندازی را می دانید اکتفا کنید. این خیلی اهمیت داره که شما حتی داوری در موارد خاص را هم بدانید یعنی اطلاعات شما باید خیلی بالاتر از مثلا یک داور درجه 3 باشه که فقط کلیات قوانین را می داند. البته ممکنه در مسابقات هیچ مشکلی برایتان بوجود نیاید ولی ممکنه بوجود بیاید .... انوقت از چاله درامده و به چاه می افتید.... پس سعی کنید اطلاعاتتان را در سطح هیئت داوران نگه دارید.


همانطور که می دانید پین سایت ها هم انواع مختلفی دارند که پین سایت های ثابت را این جلسه برایتان می گم. این بحث ها خیلی تخصصی هست ولی اگه بخواهم ساده بگم اینه که این مدل پین سایت ها اصلا در مسابقات معمولی تیراندازی مجاز نیست . سه تا پنج پین در اسکوپ قرار می گیرد که روی بدنه ثابت هست. یعنی نمی شه آن ها را حرکت داد و برای مسافت های مختلف تنظیم کرد. وقتی برای بار اول تنظیم می شه دیگه شده . سیستم به این صورت هست که بالاترین پین سایت نصب شده روی اسکوپ برای کمترین مسافت و پایین ترین پین سایت روی اسکوپ برای بیشترین مسافت تنظیم می شود. مثلا می گم که بالاترین پین برای مسافت 15 متر و پایین ترین  پین برای مسافت 70 متر هست. حالا اگه هدفی در 70 متری شما باشه ... باید پایین ترین پین را روی هدف بگذارید و نشانه گیری کنید و ایضا اگه شکار در مسافت کمی برای خودش در حال چریدن باشه باید بالاترین پین را روی شکار زوم کنید. این مدل پین سایت ها خیلی خوب هستند مخصوصا برای تازه کارها ولی ایرادی که دارند اینه که اگه یک شکاری مثلا در مسافت 49 متری شما باشه یه ذره تنظیمش سخت هست برای همین سیستم پین متحرک را استفاده می کنند که بسی انعطاف پذیر تر هست و به دلیل مجاز بودن (چون فقط یک پین در اسکوپ قرار می گیرد) برای مسابقات معمولی تیراندازی کامپوند هم مورد استفاده قرار می گیرد. که البته این داستان دیگری است و دفعه بعد می گم. در پایان باید بگم که تصاویر مربوط به اسکوپ از کتاب راهنمای داوری امده و از خودم درنیاوردم.

...

اگر کمی و کاستی بود یا اینکه چیزی نوشتم که احیانا اشتباه هست تذکر بدهید. باتشکر

Image result for ps3 fix pin sight archery



سایت کمان کامپوند

    

سلام

اقا ما یک ناشکری راجع به این استادها به خدا کردیم .... یه استاد دیگه پیدا شد.... نمی دونم فازش چی بود که به همه نمره کم داد و معدلم با مغز سقوط کرد. از دو هفته پیش هر وقت کارنامه ام را می بینم, اتوماتیک ریست می شم.

سایت کمان کامپوند تفاوت ها و شباهت هایی با سایت ریکرو داره. هر دو این سایت ها روی دو محور افقی و عمودی قرا گرفتند اما از اون جایی که قرار گرفتن عدسی و مافیها در کمان ریکرو,‌ ان هم به هر نحو ممنوع است, کامپوندی ها از فرصت استفاده کرده و از سایت عدسی دار برای نشانه گیری دقیق تر استفاده می کنند چون روی کامپوند تقریبا همه چی مجازه به جز ...... البته می دانید که می شه اصولا بدون سایت هم تیراندازی کرد نه اینکه نشه ... اما این تیراندازی که به تیراندازی حسی یا ذهنی یا غریزی معروف هست خیلی سخته و یاد گرفتنش یه مدت مدیدی مخصوصا اگر مسافت زیاد باشه طول می کشد.

اصولا سایت را برای کمک به تیراندازی در نشانه گیری تیرها استفاده می کنند و عملکردش مشابه مگسک اسلحه است. ولی خوب در کل سازکارش متفاوته. در توضیحات کمان ریکرو گفتم که این تفاوت در کجاست. اما در کمان کامپوند مدرن انواع و اقسام تجهیزات به کار رفته که تیراندازی با دقت بالا را حتی برای تازه کارها فراهم می کند مثل پیپ سایت که روی زه قرار می گیره و عدسی در آن به کار رفته که با ترکیب عدسی به کار رفته در اسکوپ, بزرگ نمایی خوبی به شما می دهد. تیرانداز کامپوندی هدف را واضح تر و بزرگ تر می بیند و خوب بعضی از ریکروی ها فکر می کنند تیراندازی اینطوری راحت تره ولی نیست! شاید باید تجربه کنند تا به این قضیه پی ببرند.


همانطور که گفتم پیپ سایت روی  زه قرار می گیرد که البته تنظیمش بر اساس یکسری اصولی هست. باید تیرانداز کمان را بکشد و وقتی دستش در محل انکر قرار گرفت حالا ان قسمت از زه که جلوی چشم تیرانداز قرار می گیرد توسط مربی علامت زده می شه. باید این کار چند بار تکرار بشه تا دقیقا محل قرار گیری پیپ سایت مشخص بشود. بعد زه را باز می کنند و پیپ سایت در زه قرار می گیرد.


بالا و پایین محل قرار گیری پیپ سایت بسته می شه با نخ تا جا به جا نشود. چیزی که خودم تجربه کردم اینه که چرخش پیپ سایت را اصلا دستکم نگیرید. یکبار خیلی این وضعیت اذیتم می کرد. در نهایت وقتی مربی ام سروینگ زه را باز کرد مشاهده کرد که زه مثل گل باز شده و نهایت به پنج یا شش رشته بند هست. ممکنه چرخش پیپ سایت به دلیل همین پارگی پنهان زه زیر سروینگ یا شل شدن خود سروینگ و شل شدن و چرخش اصطلاحا گره لوپ یا دی لوپ روی زه هم ایجاد بشه. جدی بگیرید.

اما تفاوت سایت ریکرو و کامپوند در اینه که روی ریل عمودی که یک میله قرار دارد در ریکرو روزنه یا همان مگسک قرار داره و در کامپوند وسیله ای به نام اسکوپ. اسکوپ ممکنه خیلی ساده باشه یا تجهیزات بیشتری روی ان به کار رفته باشه. حالا در هر صورت سایت ها انواع مختلفی دارند که بیشتر ان ها برای شکار مورد استفاده قرار می گیرد.





اسکوپ معمولا از یک صفحه استوانه ای شکل تشکیل شده البته معمولا, که عدسی در ان قرار می گیرد و روی آن عدسی یا در واقع در مرکز دایره عدسی نقطه ای قرار می گیرد که معمولا روی هدف برای نشانه گیری گذاشته می شود. ممکنه پین روی بدنه استوانه ای شکل هم قرار بگیرد نه الزاما به صورت یک نقطه روی عدسی ....




در پایین صفحه استوانه ای اب تراز قرار می گیرد اصطلاحا. اب تراز کمک می کند که اگر شما قبضه را بدگرفته باشید به سمت راست یا چپ و یا دستتان به گریپ فشار وارد کنه و کمان کج بشه که در نهایت هم کج می پره بیرون در هنگام ریلیز, شما متوجه بشوید و قبضه را درست بگیرید و یا فشار وارد نکنید که تیرهایتان با انحراف به چپ را راست به هدف اصابت کند. این در مسافت می تونه مرگبار باشه رکوردهایتان با مغز مثل معدل من سقوط کند.

اب تراز همان وسیله ای هست که به تعداد سه عدد در تراز بنایی وجود دارد و در تصویر بالا همان میله حاوی مایع سبز رنگ هست.


بالا و پایین بردن اسکوپ روی ریل عمودی تقریبا مثل ریکرو هست ایضا چپ و راست. اما مفهوم دیگه ای وجود دارد به نام بزرگ نمایی لنز اسکوپ . بزرگ نمایی لنز اسکوپ از این فرمول به دست می اد که البته این فرمول را از خودم در نیاوردم و از کتاب فرهنگ اصطلاحات تیر و کمان هست.

M= 1/(1-D*d)

در این فرمول M همان بزرگ نمایی لنز اسکوپ هست.

D ضریب انکسار لنز و d فاصله چشم تا لنز می باشد. هر چی بزرگ نمایی بیشتر باشد هدف واضح تر می شود. در واقع باید بگم که عدسی پیپ سایت و اسکوپ روی هم هدف را نزدیک می اورد. مانند میکروسکوپ و یا تلسکوپ یا هر چی ....