Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

روشی جدید برای درمان target panic

                          دوباره سلام 


                                واقعیت اینه که آدم های خلاق که مسائل را جور دیگه ای می بینند، درجات عرفان را جور دیگه ای طی می کنند. خوشم می اد از اینکه هر کاری را جور دیگه ای انجام می دهند. 

                               البته شاید این روش به ایران اومده و برخی دوستان اطلاع داشته باشند ولی خودم دفعه اول بود که می شنیدم یک مسئله ای مانند Target Panic را می شه با هیپنوتیزم برطرف کرد! ... چه می دونم اینم یه روشیه و ظاهرا هم یه عده استفاده کردند. 

https://www.purespacehypnosis.com/about


 

 

 


 


           اگر بخوام خیلی غیر تخصصی و البته با اجازه روان شناس های محترم در مورد هیپنوتیزم بگم و تعریف کنم در ویکی پدیای فارسی به این صورت تعریف شده است : «شاخه ای از علم روان شناسی است که در آن بوسیله تلقین، شخص در حالت خاصی از هوشیاری قرار می گیرد. هیپنوتیزم موجب تسلط دیگری بر فرد نمی شود بلکه دیگری (فرد هیپنوتیزم کننده) با ضمیر ناخودآگاه ادمی به مکالمه و القای تلقینات می پردازد.» یا مثلا جای دیگه ای خواندم که یک فرایند علمی هست که به کمک آن سطح هوشیاری و اگاهی افراد گسترده تر و عمیق تر می شود و توجه و تمرکز افزایش پیدا می کند. در واقع تکنیکی برای تمرکز حواس است و می تواند به انسان برای دستیابی به ضمیر ناخوداگاهش استفاده بشود. 

     در این مورد فیلم هایی هم ساخته شده که مشهورترین ان ها وصیت نامه دکترمابوزه است که خیلی فیلم جالبیه... حتما ببینید.


          دقت کنید که متخصصین رشته روان شناسی قطعا تعاریف بسیار دقیق تری دارند که امیدوارم کامنت بگذارند. این طور که خوندم هر فرآیند هیپنوتیزم 5 مرحله دارد. 

                                استپ 1: پذیرش که همون به قول داداش سیا، طالب شدنه یعنی شما رو نمی شه به زور هیپنوتیزم کرد(خدا رو شکر!) تازه می گن بعضی ادم ها اصلا هیپنوتیزم نمی شن.... 


                               استپ 2: تمرکز و ارام سازی ذهن که خیلی مهمه ظاهرا. چون اگر نتوانید تمرکز کنید و ذهن را ارام کنید، فرآیند با چالش مواجه می شود. خلاصه که برای این کار از فرد خواسته می شود تا عضلاتش را ریلکس کند و یا نفس عمیق بکشه و از این داستان ها.


                             استپ 3 : تلقین که محرکی برای کمک به فرایند هیپنوتیزم و رفتن طرف به خواب عصبی است. تلقین می تواند دیداری یا شنیداری باشد...در همین مرحله است که هیپنوتیزم کننده از جیبش یه ساعت در می اره و جلوی صورتتون می گیره می گه نیگا کن  بعد هم می گه بخواب .... 


                         استپ 4 : انجام هیپنوتیزم : خوب حالا به قول معروف مصدوم اماده اس و می شه ازش سوالاتی پرسید که تو حالت عادی ممکنه جواب درست درمون بهتون نده..... یعنی همون مرحله پته ی روی اب و این صحبت ها ... چون به سطح عمیق تر هوشیاری دسترسی پیدا می کنید می توانید به ناخودآگاه ذهن طرف دسترسی داشته باشید. دیگه در همین مرحله درمان انجام می شود. 


                     استپ 5 : بازگشت: در این مرحله پس از تخلیه کامل اطلاعاتی! و یکسری اصلاحات که هیپنوتیزم کننده در ذهن شما انجام داده، شما رو به کمک یه عامل محرک دیداری یا شنیداری به حالت اول بر می گردونن و از خواب مصنوعی خارج می شوید.


                     

                       خوب با این اوصاف باید بگم که تازه رسیدیم اول فیلم! 


                 همانطور که در لینک بالا گذاشته شده، اقای Joe Crisanti از متد هیپنوتیزم برای درمان عارضه Target Panic استفاده کرده است که از سایت archery 360 استخراج کردم. 

https://www.archery360.com/2019/12/19/can-hypnosis-help-archer/


                هیپنوتیزم تاریخچه ای طولانی در درمان دارد. از زمانی که Franz Mesmer پزشک المانی در قرن 18 برای درمان از آن استفاده کرد، ورزش هم پشتوانه ای پزشکی و علمی برای درمان موقعیت های مختلف پیدا کرد. شاید شنیده باشد که از هیپنوتیزم برای کاهش وزن و ترک سیگار استفاده می شود اما ممکن است بتواند به تیراندازان هم کمک کند به گفته Joe Crisanti




                یک چیزی را اینجا بگم که چالش Target Panic بین برخی تیراندازها شایع است و ممکنه ماه ها و سال ها طول بکشه و استرس هدف یه جورهایی ترجمه شده. در این مورد و روش های حل این معضل که رایج هستند یه مقاله می نویسم تا هم قضیه باز بشه و هم ابعاد این فاجعه قشنگ مشخص بشود. ولی حالا فعلا بریم سراغ کار خودمون که همانا ادامه مقاله اس


                ایشان از انجام یکسری تمرین های خفن برای از بین بردن target Panic بوسیله شاگردانش خسته شده بود و احساس ناامیدی می کرد که اصلا این روش ها عمل کند و همینطور یکسری موارد دیگه که ریشه در اعصاب و روان ما دارند. اعتقاد دارد که مسئله target panic از ناخوداگاه ذهن شما ناشی می شود و می گه که «یک تیراندازی خوب از یک پرتاب ناخودآگاه است.» 

             

            ایشان شاگردهایش را به صورت خلاصه هیپنوتیزم می کند و بعد از دسترسی به ناخودآگاه ذهن آن ها، موارد اضافه و اضطرابی که باعث ایجاد target panic می شود را از انجا یعنی ناخودآگاه پاک می کند به جای اینکه ماه ها یا حتی سال ها با شاگردهاش کل بزنه و روش های مختلف را امتحان کند تا target panic را با روش های به اصطلاح سنتی (چون روش خودش جدیده) از بین ببرند. 

  

               در واقع او target panic  را فقط اضطراب می داند، «ما فهمیدیم که اضطراب است و آن را خنثی کردیم بنابراین شما دیگر این مشکل را ندارید. یکبار اضطراب را خنثی می کنید و این مسئله دیگر در تیراندازی برای شما مشکلی ایجاد نمی کند. شما می توانید اینجا بیایید، حدود دو ساعت بنشینید و از شر target panic راحت شوید یا اینکه یک سال و نیم برای حل این مصیبت کار کنید.»


               خوب به نظر می رسه اما درست کار می کند؟ Crisanti موافق است که سخته بپذیریم مشکلی که ظرف یک سال یا بیشتر حل می شد حالا ظرف چند ساعت حل بشود! اما می گوید :« می توانید آن را تجربه کنید. هیپنوتیزم یک ابزار قوی است. به صورت پایه ای موانع ذهنی ای که دارید را برطرف می کند و یکباره این مشکلات دیگر در ذهن نخواهد بود که انجام آن بسیار آسان است.» 


                 اما در مورد سایر مسائل هم ایشان اعتقاد دارد که می شود با هیپنوتیزم کمک کرد مثلا مسئله ای مانند ترس از موفقیت و وحشت از تو چشم بودن.... خوب باز در پرانتز باید بگم که قبلا فکر کنم در کتاب روان شناسی که الان یادم نیست اسمش را خونده بودم که این مورد در خانم ها شایع تره. نمی دونم چرا ولی طبق تحقیقات عهد عتیق که مثلا فرض کنید 20 یا 30 سال پیش یا حتی بیشتر، خانم ها یک ترسی دارند به نام ترس از موفقیت! بعد نمی دونم چطوریه که مثلا می ترسن شاگرد اول بشن تو دانشگاه یا نمره شون بیشتر بشه از همه یا مهارت بیشتری نسبت به اقایان داشته باشند و این را نشان بدهند....خوب به نظرم همون موقع هم این قضیه یه ذره عجیب و نامعقول می رسید ولی انگار که هست. حالا نمی دونم الان کسی پیدا می شود همچین مشکلی داشته باشد یا نه؟ در هر صورت....


           اقای Crisanti معتقد هست که این ترس از موفقیت ناشی از اتفاقاتی هست که در گذشته بوده است البته ما این وقایع که در گذشته رخ داده را ممکنه اگاهانه به خاطر نیاوریم. این وقایع (باز دوستان روان شناس اگر فکر می کنند اشتباه هست کامنت بگذارند) در مغز ما ثبت می شود تا بتواند موقعیت های اینده را مدیریت کند. او می گوید :« ناخودآگاه ذهن شما از شما محافظت می کند. اگر شما از برنده شدن بترسید و یا وحشت داشته باشید که مرکز توجه قرار بگیرید، این مسئله به شما اجازه نمی دهد تا موفق بشوید. اگر شما تیراندازی هستید که در رقابت شرکت می کنید اما می ترسید تا مرکز توجه قرار بگیرید، نمی توانید در رقابت ها سکو بگیرید.»


        « ممکنه فکر کنید که یک جلسه هیپنوتیزم چگونه است اما احتمالا به صورت دقیق و صحیح از ان اطلاع ندارید.» Crisanti نمی گذارد افراد به خواب بروند. فرایند بیشتر شبیه یک جلسه درمانی است. «هیپنوتیزم کنترل ذهن نیست، چیز ترسناکی هم نیست. شما در مورد انچه پیش می رود بسیار اگاه هستید. هیپنوتیزم می شوید و یک مکالمه انجام می دهیم. (اخه بدبختی اینه که پته بر روی اب می رود!) ما اگاهی ذهن شما را slide می کنیم و روی ناخودآگاه کار می کنیم تا بفهمیم مشکل از کجاست؟» 


     این فرایند حتی از طریق FaceTime در گوشی های iOS هم امکان پذیره یعنی شما با تماس ویدئویی هم می توانید هیپنوتیزم شوید. او با همه افراد می تواند همکاری کند حتی با ورزشکاران دیگه از رشته های دیگه ورزشی.


       شاید هیپنوتیزم اولین راه حل برای تیراندازی که target panic داشته باشد، نباشد اما Crisanti امیدوار است تا این متد هم در نظر گرفته بشود. او می گوید:« بازی ذهن یکی از بزرگترین موانع است. این مثل تنظیم کردن ذهن شما است. شما کمانتان را تنظیم می کنید، فرم و استیل خودتان را تنظیم می کنید اما چه کسی ذهن را تنظیم می کند؟ می دانم که این یک روش جدید است اما امیدوارم در نظر گرفته بشود. تصور می کنم این نگرش، ورزش را تغییر می دهد.»


               



                         فعلا تا بعد 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد