Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

The Best Anchor Point

                 سلام 


Image result for ‫نوروز ۹۸‬‎


                  در مرحله اول لازم می دانم سال جدید (1398)  را به خوانندگان تبریک بگویم.  پس از مدتی بالاخره گفتیم مطلبی، چیزی بنویسیم بلکه دلمان خوش بشود. پس فقط محض خوشی دل، چند مقاله ترجمه نمودیم. ترجمه ها را سر هم کردیم تا تبدیل به یک مطلب خوب بشود. البته نمی دونم که خوب هست یا نه؟ این را خوانندگان باید بگویند.   

                                   در ادامه مطلب می توانید مقاله ای در مورد انکر پوینت یا نقطه تکیه گاه بخوانید که برای راحتی کار اگر اجازه بدهید به جای نقطه تکیه گاه، همان انکر پوینت را بنویسیم. 




 

           خوب پس از ترجمه چند تا مقاله، نکته هایی که در ادامه می گم خیلی مهم اومد و تقریبا در تمام مقالات تکرار شد. توجه کنید : 

  1. انکر پوینت خیلی در بالا رفتن دقت تیراندازی تاثیر دارد. 
  2. تغییر انکر پوینت به هر دلیل مخصوصا در مسافت زیاد، نتایج فاجعه باری به همراه دارد، حتی فقط یک میلی متر. 
  3. انکر پوینت در تیراندازان مختلف، متفاوت است یعنی دلیلی ندارد شما انکر پوینت قهرمان دنیا را به عنوان انتخاب قطعی خودتان داشته باشید و انتظار داشته باشید مثل آن قهرمان بشوید ولی می توانید آن را امتحان کنید. 
  4. تمرین و تمرین و تمرین تا رسیدن به فرم یکسان کشیدن کمان و پوزیشن ثابت انکر پوینت. ...
 

                      انکر پوینت چیست؟

                  خوب پس از بیان نکاتی که از این چند تا مقاله متوجه شدم و روی آن ها تاکید شده بود، حالا بریم که انکر پوینت را توضیح بدیم. انکر پوینت به این صورت تعریف می شود. زمانی که کمان را می کشید و زه را به عقب می برید بعد دست را در نقطه ای از صورت یا استخوان فک و زیر چانه قرار می دهید. به قول معروف دست را تکیه می دهید. این همان انکر پوینت یا نقطه تکیه گاه است. خوب این نقطه خیلی مهم است و مهم تر اینکه این نقطه باید در هر پرتاب، به صورت مرتب تکرار بشود. اگر شما هر بار که کمان را می کشید، دست را در موقعیت های مختلف روی صورتتان قرار بدهید، تیرهای شما به بالا یا پایین و یا چپ و راست هدف اصابت می کند (در پرانتز داشته باشید که بالا یا پایین خوردن تیر، ممکنه دلایل دیگری هم داشته باشد مثل اینکه دستی که کمان را نگه داشتید ثبات لازم را ندارد و بعد از ریلیز یا زیر کمان می زنید به هر دلیلی و یا دستتان به اصطلاح می افته یا فشار را روی قسمت های مختلف گریپ، وارد می کنید یا دلایل دیگه که حتی ممکنه باعث بانی اش تنفس نامنظم باشد و از این دست.) 

 

                     انکر پوینت پوینت چند جور است ؟

              این از آن مسائل خوب روزگاره. خوب خیلی هم چالشیه. نمی دونم چطوری بگم. این مقالات را چون بیگانگان نوشتند بنابراین جور دیگری هم می تدریسند. بنابراین می گویند انکر پوینت های مختلفی داریم برای مبتدی ها، حرفه ای ها، ریکروی ها، کامپوندی ها ..... 


               انکر پوینت مبتدی ها 

               خوب شر بالاخره باید از یک جایی شروع بشه دیگه! در سرزمین های بیگانگان، به مبتدی ها اموزش می دهند که زه را تا گوشه دهان اورده و سپس ریلیز کنند. مزایای این انکر پوینت این هست که در سرزمین های بیگانگان مبتدی ها راحت تر آن را به خاطر می سپارند، سریع تر بهش می رسند و بهتر و راحت تر آن را انجام می دهند و بدین ترتیب یک مبتدی می تواند پس از چندی تمرین های زیاد، به جمع تیر خوب برسد.(اگر هم نرسید می گه از قسمت انکر پوینت خیالم راحته).


        

          انکر پوینت حرفه ای ها .....

            خوب وقتی به قسمت حرفه ای ها می رسید کار متفاوت است. حالا به جای یک نقطه که زه گوشه دهان است، طرف نیستیم بلکه ریکرو و کامپوند داریم. در ریکرو که مشخص هست ، انگشت اشاره ی دستی که زه را می کشد می رود زیر چانه و  استخوانفک، بعد زه معمولا گوشه لب و روی بینی یا گاهی یک طرف بینی قرار می گیرد. ( این جا هم شری نهفته است که در مقاله ای خوندم که زه روی بینی باشد بهتره ولی اگر تیرانداز راحت تره که زه روی یک طرف بینی اش باشد، تا زمانی که ان را در همان محل قرار می دهد ایراد ندارد ولی اگر قرار باشد در کشیدن کمان، هر بار زه روی یک نقطه مشخص کنار بینی قرار نگیرد، دقت در پرتاب، هر گز بوجود نمی اد و این را با اطمینان می گویند.....          


          

        برای کامپوندی هایی که از ریلیز استفاده می کنند گفته شده که انکر پوینت نمی تواند مثل مال ریکروها باشد  و دست زیر چانه قرار بگیرد دقیقا. ولی به چند نکته در مورد کامپوندی ها اشاره شده که برایتان می گم ..... سه تا نقطه مهم در ایجاد انکر پوینت در کامپوند مهم است : 

  • اول تماس یا اتصال ریلیز و دست ....
  • دوم تماس دست به صورت یا گردن 
  • سوم زه به صورت (حالا در یک مقاله دیگه بحث زه به دهان و یا بینی هم گفته شده که در همان مقال زه به صورت می گنجد)

              جونم براتون بگه که تماس ریلیز و دست مهمترین نقطه انکر برای تیراندازها است چون بسته به ریلیزی که استفاده می کنید متفاوت است. فقط دقت کنید هر ریلیزی که استفاده می کنید، با هماهنگی مربی تان، قشنگ Fit دست بشه چون اگر با ریلیز بر اثر مرور زمان راحت نباشید یا تطابق پیدا نکنید، اخر سر نمی توانید پرتاب های خوبی داشته باشد. پس یه ذره مزاحمت برای مربی تان ایجاد کنید و اینقدر سریش بشید که بالاخره ریلیز Fit دست بشه. دقت کنید که تغییر کردن موقعیت ریلیز توی دستتان می تواند روی طول کشش و فرم تیراندازی تان و متعاقبا دقت و ثبات تیراندازی تان موثر باشد. بنابراین تمرین کردن با ریلیز در یک موقعیت و اینکه Fit دستتان بشود خیلی مهم است و در امتیازات شما تاثیر بسزایی دارد. پس به مربی تان بگید که ریلیز را براتان fit کند که راحت از آن استفاده کنید. بعد اینقدر تمرین کنید تا همیشه کمان را با یک موقعیت ثابت ریلیز بکشید.  ریلیز های index-finger trigger به دور دست بسته می شوند و ممکنه مجبور بشید که مچ بند هم استفاده کنید. اگر اندازه نیست یا فکر می کنید طول کشش زیاد هست می توانید بند آن را با کمک مربی تان کوتاه یا بلند کنید تا قشنگ انگشت اشاره یا انگشت بغلی اش دقیقا روی ماشه بخوابه و  اندازه بشود. اگر ریلیز های thumb-trigger یا back tension استفاده می کنید که دقت کنید انگشت شست جای درستی قرار بگیرد و ریلیز قشنگ توی دستتان بشینه و دستتان روی بدنه ریلیز بخوابه.  ولی در کل مهم این هست که ریلیز را قشنگ اندازه دستتان کنید که باهاش راحت و یک جور، همیشه کمان بکشید. چون تیراندازی ورزشی هست که اگر فرم یکسانی داشته باشید، نتیجه می گیرید. 


ریلیز تریگر 




ریلیز handheld thumb trigger




back tension




      خوب پس از خدا رو شکر که الحمدالله می رسیم به بحث دوم یعنی اتصال دست به صورت 


  • اتصال یا تماس دست به صورت 
              خوب حالا که ریلیز قشنگ اندازه دستتان هست و در فرم مناسب و راحت و یک جور کمان را به کمک ریلیز می کشید، باید یک موقعیت ثابت را پیدا کنید که دست روی صورت قرار بگیرد.        کسانی که از ریلیز تریگر استفاده می کنند معمولا انگشت کوچکشان زیر گوششون است بعضی ها هم ممکنه بیشتر بکشند (یعنی طول کشش کمانشان بیشتر باشد) مثلا عقب تر از گوش قرار بگیرد. حالا اون هایی که از ریلیز handheld استفاده می کنند مثل thumb-trigger یا back  tension یک انگشت خاص مثلا در نقطه ای خاص از فک قرار می گیرد. حالا چقدر فشار لازمه، اگر زیاد فشار به صورت بیاورید پرتاب تیر سخت می شود و اگر اصلا تماس نداشته باشد که دیگه انکر پوینت نیست. (میزان فشار در انکر پوینت اهمیت زیادی دارد) بنابراین یک تماس و فشار سبک توصیه شده می باشد.... 


  • اتصال زه به صورت (زه به گوشه لب و بینی )
         خوب حالا در بحث سوم به صورت تک تک می ریم جلو. زه به بینی را قبلا فکر کنم گفتم. روی بینی راحت است ولی اگر زه کنار بینی تان باشه راحت تر هستید دقت کنید در هر بار کشش کمان، دقیقا زه در همان نقطه قرار بگیرد. حالا فشار چقدر باشد؟ یک لمس ساده هم می تواند به شما نتیجه بده لازم نیست زه را به بینی فشار بدهید. میزان فشار متفاوتی که به بینی وارد می کنید در پرتاب تاثیر می گذارد پس همان فشار سبک کافی می باشد که فقط زه روی بینی احساس بشود. 

       مسئله دوم دهان هست که خیلی از تیراندازها ممکن است از kisser button که یه قطعه کوچک شبیه مهره است روی زه کمان استفاده کنند. با کمک مربی تان و اگر مربی تان تشخیص داده به این وسیله احتیاج دارید، جای آن را روی زه مشخص کنید. (مربی تان را کچل نکنید که من kisser button می خوام شاید لازم نداشته باشید). یه مدت چون انکر پوینت ثابت نداشتم از این وسیله روی زه کمانم استفاده کردم. ولی مهم این هست که جای این وسیله روی زه درست باشد و همینطور در زمان کشش دقیقا هر بار گوشه لب قرار گیرد و زیاد هم فشار وارد نکنید. این وسیله پس از کشش کامل کمان، گوشه لب قرار می گیرد. 



     حالا توجه شما را به چندی جزییات جلب می کنم : 

  1. تمرین و تمرین و تمرین .... یا دگیری اینکه چطور زه کمان به نقطه انکر برسد می تواند قدری مشکل باشد و باید زمانی را برای این قسمت حتما اختصاص بدهید. در ابتدا ممکن است خسته کننده باشد اما نتیجه خوبی می گیرید. خلاصه که اینقدر تمرین کنید تا تو کله تان برد و ناخوداگاه بتوانید این کار را انجام بدهید. 
  2. سر خود را در موقعیتی ثابت قرار دهید..... زه را به سمت سر و انکر بکشید نه سر و انکر را به سمت زه. اگر سر خودتان را غفلتا در زمان کشش کمی به جلو یا عقب ببرید مطمئن باشید در پرتاب های شما تاثیر می گذارد. پس سر را در موقعیت ثابت قرار بدهید. اگر کمانتان را سخت می کشید جوری که در زمان کشیدن کمان، سرتان جا به جا می شود، مجبور نیستید. یا بدنسازی کنید که زورتان به کمان برسد یا کمانتان را سبک کنید. 
  3. دندان ها را به ارامی روی هم قرار بدهید و ادامس نجوید.... به یاد داشته باشید که هر چیزی می تواند موقعیت انکر پوینت را تغییر بدهد و این در مسافت زیاد، مرگباره. تغییر وضعیت دهان در موقعیت انکر پوینت موثره. 
  4. انکر پوینت ثابت برای همه وجود ندارد. با همکاری مربی تان اینقدر انکر پوینت های مختلف را امتحان کنید تا بالاخره به چیزی که می خواهید برسید.همانطور که در بالا توضیح داده شد شما می توانید سه نقطه تشکیل دهنده انکر را اینقدر تغییر بدهید تا به فرم دلخواه برسید ولی نکته ای وجود دارد که در شماره 5 می گم. 
  5. هر جلسه تمرینی فقط یک استیل یا مدل انکر را امتحان کنید یعنی در یک جلسه تمرینی سریع تا نتیجه نگرفتید و با دو سه تا پرتاب، سریع مدل انکر پوینت و جای ان را عوض نکنید. به جای عوض کردن انکر، پرتاب های خوب و تعداد آن ها را یادداشت کنید و در جلسه بعد همین کار را با مدل دیگه ای از انکر پوینت انجام بدهید. در نهایت یادداشت های خودتان را مرور کنید و  ببینید که کدام مدل و محل انکر پوینت بهتر بوده یعنی پرتاب های موفق بیشتری داشتید. بعد همان را انتخاب کنید و با همان ادامه بدهید. 
  6. سال خوبی داشته باشید. زیاده عرضی نیست .... فعلا  




                      https://soleadventure.com/2014/03/anchor-your-way-to-archery-accuracy

https://www.completeguidetoarchery.com/the-archery-anchor-point-find-it-and-remember-it

https://thearcheryguide.com/best-anchor-point-for-drawing-a-bow

https://bowlife.com



نظرات 2 + ارسال نظر
یحیی آبادی 25 فروردین 1398 ساعت 03:27 ب.ظ

یک سوال هم برام ایجاد شد که یادم رفت تو نظری که دادم بپرسم آیادر برخورد زه با بینی بهتره که زه رو به بینی فشار داد یا برعکس بینی رو به زه فشار بدیم ؟ جایی به این مطلب برخورد کردید ؟ ممنون میشم جواب بدید.

سلام. در کل ابزار را به سمت خودتان ببرید نه خودتان را به سمت ابزار. فشار هم ندهید. ممکن هست باعث حتی چرخش زه هم بشود چون ممکن است در حین فشار دادن ناخواسته زه روی بینی جا به جا بشود یا حتی بچرخد. همین که زه نوک بینی را لمس کند کافی می باشد.

یحیی آبادی 25 فروردین 1398 ساعت 03:24 ب.ظ

سلام ،دست شما درد نکنه که بعد از مدتهامطلب جدیدی گذاشتید ؛ مثل همیشه از خوندنش لذت بردم مخصوصا با چاشنی طنزی که اضافه می کنید ؛ ممنون و امیدوارم باز هم و با فاصله زمانی کوتاهتری مطالب آموزشی بذارید .
موفق و پیروز باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد