Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

قوانینی مسابقات، که تیراندازان باید بدانند!(قسمت سوم)

سلام

خوب، کجا بودیم؟ (یادتون نیست؟ چطوری؟)  محض یادآوری باید بگم که....

شما وارد مسابقه شدید و سپس کمانتون را بستید (کمانتان را پشت خط آتش، نکشیدید... خطوط و نام و جایگاه تیراندازها خوانده شده و شما سر جایتان مستقر شدید( بدون اینکه با کسی دعواتان بشه!!! البته إن شاء ا...! ) و حالا قراره مسابقه شروع بشه و شما ... همین طوری می روید جلو و تیر می زنید؟ ... نخیر! در این قسمت هم ما قوانینی داریم و هردمبیل نیست!!!

تیراندازان برای شروع مسابقه، همان طور که قبلا هم گفتم، پشت خط انتظار یا (Waiting Line) قرار می گیرند و کمانشان هم در روی این خط یا پشت این خط معمولا قرار می دهند! (خط انتظار اولین خط زمین بود که گفتم در بعضی از مسابقات دو خط انتظار در نظر گرفته می شود!) حالا دستور آغاز تیراندازی در هر اند، بوسیله ی DOS صادر می شود.... خوب ممکنه که نه! حتما می پرسید DOS یعنی چی؟...

نه منظورم سیستم عامل کامپیوتر نیست... DOS که به معنی Director Of Shooting است،   به معنای نهاد داوری در زمین است که دستور پرتاب در هر اند را صادر می نمایاند... وظایف کلی DOS را آخر همین مطلب می تونید ببینید و  برای اینکه رشته ی کلام از دستمون خارج نشه، می رویم سراغ کار خودمان.... پس تا اینجا داشته باشید که دستور پرتاب تیر توسط DOS صادر می شود.

DOS  این کار را با هماهنگی سر داور انجام می ده (یادتون باشه که داورهایی که در زمین حضور دارند، باید حسابی با هم هماهنگ باشند!)  دستور پرتاب توسط DOS به این صورت صادر می شود....

1.       شما پشت خط انتظار هستید که DOS دو سوت می زنه.... این به این معنی است که شما باید برای شروع تیراندازی در آن اند آماده بشوید... پس شما کمانتان را برمی دارید، اسلینگ را به دست و کمانتان می بندید و به روی خط آتش می روید.... می توانید تیر اول خود را هم روی کمان بگذارید، ولی اجازه ی پرتاب ندارید...

·         در حاشیه : یادتون باشه روی خط سه متر که جلوی خط آتش هست نروید... ضایع می شوید.... فقط روی خط آتش!

2.       در مرحله ی دوم DOS یک سوت می زند... ده ثانیه پس از دو سیگنال اول ! این یعنی تیراندازی آغاز شده و شما می توانید تیراندازی خود را در آن اند، شروع کنید. .. پس دست به کار شوید و در این فاصله تیرهای خود را پرتاب کنید ...

·         در حاشیه ... زمان برای پرتاب هر تیر در مرحله ی مقدماتی و دورهای اول مسابقات حذفی، برای هر تیر 40 ثانیه است. پس برای سه تیر می شه 2 دقیقه و برای 6 تیر می شه 4 دقیقه! من بعدا در مورد زمان تیراندازی حتما مطلب خواهم نوشت!

3.       زمانی که در 40 ثانیه ی آخر قرار گرفتید... (یعنی زمان آخر برای تیر آخر!) ... در حالتی که تنها 30 ثانیه مانده به پایان تایم مجاز تیراندازی.... DOS  و سر داور باید حتما اگر تیراندازی هنوز روی خط آتش قرار داره ویا تیراندازانی هنوز مشغول تیراندازی هستند ... 30 ثانیه ی آخر را اعلام کنه... آن هم با صدای بلند که همه بشنوند... قدیم ها سوت می زدند ولی چون ممکن بود تیراندازها با سوت پایان تیراندازی اشتباه بگیرند، تصمیم گرفتند که کلامی اعلام کنند! (البته در حاشیه تر باید بگم که من قدیم ها نبودم!!!)

4.       حالا در مرحله ی آخر که این 30 ثانیه هم تمام شده .... DOS سه تا سوت می زنه... این سه سوت به معنی پایان تیراندازی در آن اند است. اگر شما بعد از اعلام سه سوت، تیری روی کمان دارید، بهتره که اون را از کمان خارج کنید و آن تیر پرتاب نشود.... دلیلش این است که طبق قوانین، تیراندازی فقط در زمان مجاز باید انجام بشه... بنابراین اگر شما بعد از شنیدن سه سوت، اقدام به پرتاب تیر بکنید، در این صورت هم خوب تیر نمی اندازید که به ضررتون تمام می شه و هم اینکه مرتکب خطا شدید و جریمه ی این خطا این است که یک کارت قرمز از طرف داور بگیرید (البته مثل فوتبال به این معنی نیست که شما از زمین تیراندازی اخراج بشوید و در دو مسابقه ی آینده هم نمی توانید حضور داشته باشید!!!) بلکه به این معنی است که باید بالاترین امتیاز شما در آن اند ، MISS بشود! یعنی بالاترین امتیاز ... پَر!!!

·         در حاشیه : مثلا شما زدید 7/8/10 خیلی خوب! ولی اگر تیر آخرتون را خارج از زمان زده باشید ... در این صورت امتیازات توسط داور به این صورت ثبت می شود... M/7/8 یعنی امتیاز 10 شما صفر می شه!!! پس خواهش می کنم از ابتدای هر اند زمان را مَدِ نظر داشته باشید و تیرهاتون را با زمان بندی مناسب پرتاب کنید....

·         در بعضی از مسابقات... سر داور تایمر دستش می گیره و خودش می شه DOS!

در پایان شما با شنیدن سه سیگنال، مجددا به پشت خط انتظار بر می گردید، کمان را روی استند قرار می دهید و برای ثبت امتیاز به همراه دیگر تیراندازان به جلوی سیبل ها تشریف می برید. مطلب در اینجا تمام شد و حالا می توانید در ادامه ریزه کاری ها و قوانین مربوط به این مطلب و همچنین وظایف DOS را شاهد باشید.

اول وظایف DOS  :

وظایف DOS :

الف)کنترل زمان تیراندازی

ب)تنظیم زمان پایان (اعلام زمان 30 ثانیه)

ج)برقراری نظم تیراندازی

د)راه اندازی و اجراء روشهای امنیتی

ه)کنترل عمومی ( تماشاچیان و ...)

و)کنترل در میدان مسابقه دررابطه با خبرنگاران ،سرپرست ، مربی و همراهان تیمها

ی)امنیت کلی میدان

سرپرست DOSباید همکاری نزدیکی با مسئولین میدان و سرداور مسابقه داشته باشد و تضمین کنند که مسابقات روند آرامی ادامه خواهد داشت.

این قسمت از وب داوری برداشت شده و این مطلب در تاریخ 28 دی ماه در وب قرار گرفته است!

خوب حالا ریزه کاری های DOS  و قوانین فیتا در این مورد....

به یاد داشته باشیم که DOS می تواند کنترل پرتاب را هم با سیگنال و هم نور انجام بده! قبلا ها پرچم هم استفاده می شده ولی الان دیگه تقریبا کاربرد نداره!

7.5.6 Visual and acoustic time control.

7.5.6.1 When the shooting is controlled by lights

7.5.6.1 : زمانی که تیراندازی بوسیله ی نور کنترل می شود،

RED    The Director of Shooting will give 2 sound signals for the designated athletes (A, B, C or AB, CD, or all 3 athletes as applicable) to occupy the shooting line all together.

نور قرمز : DOS دو سوت می زند و یا با نور قرمز به تیراندازان (که بر اساس تعداد بر روی خط قرار گرفته اند، یا چینش 3 نفری A و B و C و یا چهار نفری AB و CD ) علامت می دهد که به روی خط آتش بروند.

GREEN On the lights changing colour 10 seconds later, the Director of Shooting will give 1 sound signal for shooting to begin.

نور سبز : ده ثانیه بعد، وقتی نور به سبز تغییر کرد، DOS یک سوت می زند تا اجازه برای شروع تیراندازی صادر شود.

YELLOW This warning signal will be given 30 seconds before the end of the time limit, except in the Finals Round of the Olympic Roundwhen the athletes shoot alternately.

نور زرد : این سیگنال به این معنی است که 30 ثانیه به پایان زمان مجاز برای تیراندازی در آن اند باقی است. گفتم که سرداور یا DOS باید سی ثانیه را اعلام کند.

RED This means the shooting time has finished (see article 7.5.4) and 2 sound signals will be given to indicate that shooting is to stop, even if all arrows have not been shot. Any athlete still on the shooting line must immediately go back behind the waiting line.

نور قرمز : این به این معنا است که زمان تیراندازی به پایان رسیده است و دو سیگنال به این معنی است که تیراندازی باید متوقف شود و هیچ تیری نباید به سمت هدف پرتاب شود. هر تیراندازی که هنوز بر روی خط آتش است، باید به پشت خط انتظار بازگردد! (البته دقت کنید که برای پایان تیراندازی سه سیگنال داریم! )

نظرتون چیه که از دفعه ی بعد یک کم هم راجع به مبحث SCORING یا امتیازدهی براتون مطلب بگذارم....

ارادتمند آرچر

نظرات 2 + ارسال نظر
samin 4 اسفند 1390 ساعت 02:38 ب.ظ http://www.samin75.blogfa.com

سلام
نخیر مای لاو نه یور لاو.....
راستی تولد تسوکی چند فرودینه؟؟؟
در ضمن کیک رو که برای جنابعالی نخریدم برای خودم وعشقم بود که خوردیم تموم کفتم یه عکس بگیرم یادگاری بمونه...
باز که نظر خصوصی گذاشتی؟؟ حرف تو کله ات نمیره؟؟؟

سلام
تولد تسو جون 27 فروردینه... ولی کیک را به همراه دوستان صرف می کنیم چون خودش که نمی تونه بخوره!!!

فاطمه 3 اسفند 1390 ساعت 11:49 ب.ظ

سلام
مــــــــرسی...:*
اینجانب موافقم:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد