Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

قرقره - قسمت اول ...

سلام  

 

   هوا خیلی خوبه و من هم همینطور دارم از زندگی لذت می برم و امیدوارم شما هم همینطور باشید. بحث از قبضه و لیمب گذشت و در انتهای دو سر لیمب کمان کامپوند رسیدیم به قرقره. مبحث قرقره خیلی وسیع هست و در چنادین قسمت می گذارم تا ببینید و امیدوارم که لذت هم ببرید.  

 

 

    از زمان ابداع کمان کامپوند.... کمان های شکاری به صورت عمده تغییر کرد. استفاده از سیستم چرخ... کابل و قرقره به تیرانداز کامپوند اجازه می دهد تا کمان را بکشد و بعد نقطه اصطلاحا پیک وزن کشش کمان را رد کند و کمان را در حالت کشش کامل نگه دارد بدون اینکه وزن زیادی را تحمل کند. یعنی در حالت کشش کامل تیرانداز تنها بخشی از وزن کمان را تحمل می کند.   اجازه بدهید این بحث را که قرقره چند نوع دارد و کمان های کامپوند از این نظر چند نوع هستند را بگذاریم برای قسمت بعد مقاله و الان بریم به سراغ اینکه اصلا عملکرد قرقره ها در کمان کامپوند چه هست؟    

 

 

    

 

     جادویی در کمان کامپوند وجود دارد ....  

 

     قرقره ها واقعا چه کاری انجام می دهند؟ قرقره ها به صورت مکانیکی ...وزن کشش کمان را در هر نقطه فرض شده در امتداد طول کشش  دستکاری می کنند! اگر یک مقدار سخت هست در ادامه مقاله و البته قسمت بعد خیلی راحت متوجه این مطلب می شوید.  

 

    کمان های سنتی یا کمان های ریکرو نمی توانند این کار را انجام بدهند. وقتی شما یک کمان سنتی یا ریکرو را به عقب می کشید.... هر چقدر که طول کشش کمان بیشتر می شود... عمل کشیدن کمان هم سخت تر می شود. به نمودار نمایش هندسی از چپ به راست نگاه کنید :  

   

  


    

       این نمودار کشش یک کمان سنتی می باشد که درک آن خیلی راحت است. بخش محور ایکس نشان دهنده میزان طول کشش کمان هست و محور ایگریگ نشان دهنده میزان وزن کشش کمان می باشد. همانطور که می بینید وقتی طول کشش بیشتر می شود وزن کشش کمان هم همزمان با آن افزایش پیدا می کند و در نتیجه رابطه طول کشش کمان با وزن کشش یک رابطه خطی هست. یعنی طول کشش و وزن کمان با هم رابطه مستقیم دارند و وقتی یکی از این دو عامل افزایش پیدا کند عامل دیگه هم بیشتر می شود.  

 

 

     ذخیره کردن انرژی  

 

     حالا به محل خاکستری رنگ زیر خط سبز در نمودار توجه کنید. این محل نشان دهنده ذخیره انرژی می باشد. اگر شما یک کمان سنتی را با نیرویی ثابت و با کشش یکنواخت بکشید در این حالت منطقه خاکستری رنگ بیانگر این است که چطور مقدار زیادی از انرژی کمان توسط عضلات شما ذخیره می شود و در زمان رها کردن زه این نیرو به تیر وارد می شود. منطقه خاکستری رنگ میزان ذخیره سازی انرژی شما در زمان کشش کمان را نشان می دهد که در نهایت با سرعت رها سازی تیر توسط شما رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چقدر در زمان کشش کمان منطقه خاکستری رنگ بزرگتر باشد.... انرژی بیشتری ذخیره می شود و بعد سرعت تیر شما هم بیشتر خواهد بود. 

 

     اما در کمان کامپوند به دلیل وجود قرقره ها این پروسه روند متفاوتی را طی می کند که در مقاله بعد به ترتیب همه را توضیح می دهم.  

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
پژمان 20 اردیبهشت 1399 ساعت 11:14 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد