Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

لیمب - قسمت دوم


      سلام 


      لیمب ها را داشتم می گفتم که در دو دسته کلی لیمب های لایه ای و لیمب های کربنی تقسیم می شوند. لیمب های کربنی از نظر نحوه ساخت، خودشان به دو طریق ساخته می شوند که عبارتند از قالبی و قالبی تراکمی. 



 

 

 


 


    

   

 سال ها بحث لیمب های لایه ای و یا کربنی در جریان بوده و هر دو دارای مزایا و معایبی هستند. چه در گذشته و چه امروز،‌کمپانی ها به دنبال تولید لیمب هایی هستند که قوی،‌دقیق و همچنین نرخ خرابی پایینی باشند. اما با وجود بحث های فراوان در این مورد، هنوز کسانی هستند که از یک نوع لیمب استفاده می کنند و اعتقادی به نوع دیگه ندارند. 


     انتخاب لیمب بسیار اهمیت دارد مخصوصا وقتی قرار باشد که 500 تا 1000 دلار برای خرید کمان هزینه کنید و این کاملا با تصمیم شما مرتبط است. دو نوع انتخاب وجود دارد. لیمب های لایه ای و لیمب های شیشه - گرافیت. قبل از انکه بحث را ادامه بدیم باید بدانید که بیشتر شرکت ها از مراحل اختصاصی برای تولید لیمب هایشان استفاده می کنند و این دستورالعمل ها یه راز است. 


      لیمب های چند لایه ای 


      لیمب های چند لایه ای برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گرفتند زیرا این یک روش عمومی برای ساخت لیمب کمان های بلند بود. این لیمب ها بوسیله لایه های ترکیبی مواد مختلف با هم که از چوب، فایبر گلاس یا فیبر کربن تشکیل شده بود،‌ساخته می شدند. بین هر کدام از لایه ها یک ماده چسب مانند (امروزه اپوکسی که یک نوع چسب قوی هست) وجود دارد و سپس لایه ها گرم شده و تحت فشار به هم پرس می شوند .



        این ماده چسبنده بین لایه ها مهمترین مسئله ای است که ممکنه باعث ضعف این مدل لیمب بشود. لیمب های لایه ای دچار این ضعف هستند که در اثر گرما ماده چسبنده بین لایه ها از بین رفته و لایه ها مستعد شکستن می شوند. 


                             


      

       

   


       لیمب های سخت شیشه ای - گرافیت 


      بالا گفتم که از لحاظ ساخت خود این لیمب ها به دو دسته قالبی و قالب تراکمی تقسیم می شوند. لیمب های مدل قالبی تراکمی بادوام تر هستند و استحکام بیشتری دارند. 


      لیمب های قالبی تراکمی 


          لیمب های قالب تراکمی به این روش ساخته می شوند. یک دیوار را تصور کنید که با سیم های نوار مانند فایبر گلاس پرشده است. این نوارها در واقع یک طرح بافته شده نازک و باریک هستند. نوارها مانند همان سیم ها در دسته های افقی و عمودی قرار گرفته اند و در اپوکسی که گفتم یک نوع چسب قوی است غوطه ور هستند. در این ترکیب نوارهای کربن هم قرار دارند.  این ترکیب بین دو میله در یک سطح پیچ خورده یا اصطلاح مهندسی اش می شود "رولور حرارتی" پیچ می خورند. حالا اگه مهندس داریم بیاد توضیح بده رولور چیه؟ اصطلاح انگلیسی اش Turret است. 


     رولور حرارتی از یک بدنه متحرک افقی (تسمه) و دو میله چرخان تشکیل شده است. تسمه نوار  را به جلو وعقب بین میله ها حرکت می دهد. در همین زمان رولور حرارتی به جلو و عقب تاب می خورد به طوری که نوارها به عرض 1.5 تا 2.5 اینچ پیچیده می شوند. این اندازه ها  بستگی دارد به تعداد لیمب هایی که در دستگاه قالب گیری می شوند. ماشین تولید کننده در انتها نوارها را می بّرد و انها را به سمت دستگاه پرس می برد. 

 

        لیمب ها پرس می شوند و بعد از سپری شدن زمان مشخص و تحت فشار مشخص و در یک دمای مشخص (الان کاملا مفهوم راز را متوجه می شوید) .... چسب محکم و سفت می شود. از انجایی که اینگونه لیمب ها در دستگاه قالب پرسی ساخته می شوند تقریبا برای نصب روی کمان اماده هستند. در انتها ماشین های صیقل دهنده، سطح لیمب را صاف می کنند. 



      لیمب های شیشه ای - گرافیت قالبی


     این لیمب ها به صورت کاملا متفاوتی ساخته می شوند. در اغاز رشته های فایبر گلاس جدا هستند و بقیه مواد که شامل فیبرهای کربن یا همان گرافیت (به صورت تخصصی تر) در اپوکسی گداخته معلق هستند. این چسب داغ فشرده شده و زیر فشار بالا از طریق یک قالب مستطیل شکل که به شکل یک میله بلند است به شکل یک شمش در می اید. سپس اجازه داده می شه که این شمش سرد بشود تا بعد فرآیند ماشین کاری یا همان چکش کاری روی ان انجام بشود. این شمش در بیشتر قسمت هایش دارای عرض و ضخامت مخصوص است و برای فرم نهایی نیاز به ماشین کاری دارد. 



   در قسمت بعد به صورت مفصل در مورد مزایا و معایب هر کدام از این لیمب ها توضیح می دهم. البته اگه زنده موندم.


                            To Be continue...


نظرات 1 + ارسال نظر
جعفر 5 تیر 1395 ساعت 12:48 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد