Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

Parts Of Compound Bow



 سلام .... می خواستم مکانیسم کمان کامپوند را بگذارم ولی دیدم چون قطعات را هنوز توضیح ندادم ممکنه زیاد مطلب جالب در نیاد. بنابراین اول قطعات را داشته باشید تا مطالبی را به عنوان موضوعات تکمیلی بگذاریم (چون  کمان کامپوند به قول معروف هر قطعه اش مقاله ای است ) و در اخر بریم سراغ مکانیسم و تیون و سنتر کردن کمان کامپوند. 

      


 

 

      همانگونه که ملاحظه می نمایید این شمایی از کمان کامپوند می باشد که خوب در این وبلاگ خیلی کم در موردش صحبت کردم. به دلیل اینکه اطلاعاتم در مورد این کمان کم می باشد در نتیجه ناچارم تا با ترجمه مقالات خارجکی! در مورد این کمان مطالبی بنویسم . 

    

     این بخش شامل معرفی قسمت های مختلف کمان کامپوند می باشد. در این قسمت از سایت shootingtime.com و البته کتاب فرهنگ اصطلاحات تیر و کمان تالیف استفان دیوید براون که توسط اقای ابوطالبی ترجمه شده، استفاده کرده ام. تعریف اول مربوط به سایت و قسمت دوم هر تعریف مربوط به کتاب فرهنگ اصطلاحات می باشد. 



    1. کمان کامپوند، این طور که در کتاب فرهنگ اصطلاحات تیراندازی با کمان و در صفحه 28 گفته شده، کمانی مدرن است که پرواز سریع تر و یکنواخت تر به تیر می دهد. در این کمان زه در شیار چرخ های دو سر کمان پیچیده و لیمب ها و کم ها به وسیله ی کابلی نگه داشته شده است. ویژگی این کمان نسبت به کمان های دیگر این است که با کشیدن زه انرژی در کم ها (قرقره ها) ذخیره می شود. همچنین لرزش کمتر، ثبات بیشتر، خم شدن کمتر لیمب ها هنگام کشش و طول کمتر، از خواص این کمان است. در عین حال تیون این نوع کمان دقت و حساسیت بیشتری لازم دارد. 


     2. مهمترین هربخش کمانی ، قطعا قبضه است. قبضه قسمت مرکزی کمان می باشد. ممکن است جنس این قطعه از الومینیوم یا کربن و یا الیاژی از این دو تا باشد که بر همین اساس وزن این قطعه متفاوت است. معمولا قبضه های الومینیومی سنگین تر می باشند. 


   3. لیمب ها : لیمب ها دو قطعه بالا و پایین کمان که به قبضه متصل می شوند. (صفحه 91) 


     - لیمب های کمان کامپوند از فایبرگلاس قابل انعطاف ساخته شده است که به دو انتهای قبضه متصل شده و کم ها و یا چرخ نقاله را هدایت می کند. لمیب ها و قرقره ها در پرتاب تیر که به ذخیره کردن و رها کردن انرژی جنبشی نیاز دارد، با هم به صورت مجموعه کار می کنند. 


    4. limb pockets : سوراخ عقب رفتگی بر زوی قبضه که لیمب بر روی آن قرار گرفته و تنظیم می شود. (صفحه 91)


    5. limb bolts :  یا همان پیچ های لیمب، پیچ های تنظیم کننده لیمب در کمان کامپوند که همیشه بایستی به طور یکسان قرار داشته باشند. این پیچ برای کم یا زیاد کردن وزن کشش و تیلر (فاصله میان زه تا لیمب در دو نقطه مساوی و مشابه، از دو طرف قبضه) به کار می رود.(ص 91) 



   6. این قسمت در تصویر زیاد مشخص نیست ولی در کمان کامپوند موجود است. اسمش هست limb bolt locking یعنی پیچ قفل لیمب کمان کامپوند که قبل از تنظیم بایستی کاملا شل و بعد از تنظیم کاملا سفت شود. محل قرار گیری این پیچ پشت پیچ تنظیم لیمب و روی قبضه می باشد.



    7. قسمت بعدی کم ها یا قرقره کمان کامپوند است. چرخ ها یا قرقره ها در دو انتهای لیمب های کمان کامپوند به شکل لنگری وزن کشش را تعدیل می کند. این چرخ ها هنگام رها شدن سرعت بیشتری به تیر می دهد. چهار نوع چرخ وجود دارد : سخت، متوسط، نرم و تکی .... (ص 38) 


  -  (در حقیقت قصد دارم تا در مورد قرقره ها یه مطلب مفصل و کامل بنویسم چون خیلی توضیحاتش زیاد است. ) قرقره های کمان کامپوند به صورت صفحات بیضی شکل یا بهتر بگم تخم مرغی شکل  فلزی هستند که در دو انتهای لیمب کمان کامپوند تعبیه شده اند که زه و کابل ها روی شیار انها قرار می گیرند. ان ها در انتهای لیمب ها، قدرت لیمب را به زه و تیر در زمان پرتاب هدایت می کنند. کمان هم به همین صورت دارای یک یا دو قرقره می باشد. در کمان های تک قرقره یا سولو کم یا سینگل کم، قرقره به لیمب پایین وصل شده در حالی که چرخ نقاله به لیمب بالا متصل است. (مانند تصویر بالا )


    8. کابل ها و زه : اول کابل : کابل ها فولاد پوشیده شده با پلاستیک که در کمان کامپوند زه را از یک چرخ به لیمب مقابل متصل می کند. این کابل ها ممکن است از جنس داکرون یا فست فلایت باشد. (ص 38)


    - cable stops : متوقف کننده کابل ها ، قطعه پلاستیکی یا فلزی در کمان کامپوند که به زه یا کابل وصل و هنگاو دراو کامل به هم می رسند، تا از دراو اضافی جلوگیری کنند. 


     - گارد کابل : این ریل کابل است و میله ای است که از قبضه به طرف زه و به صورت عمود بر طول کمان قرار گرفته. و با کمک کابل اسلاید، کابل را از مسیر حرکت تیر در کمان کامپوند دور نگه می دارد.

 

  - cable slide : ریل کابل که پلاستیک خشکی که برای هدایت کابل در کمان کامپوند به کار رفته و از سایش ان جلوگیری می کند. این قطعه به گارد کابل متصل است. 


   - cable extention : کابل کمان کامپوند که در تیراندازی نقشی ندارد. این کابل از یک چرخ کمان به یک سر زه در محل شیار متصل است. (ص 38)


    

   9. string nocking point  : محل ناکینگ پوینت بر روی زه. بایستی از جایی که تیر بر روی رست می خوابد تعیین شود. همان محلی که تیر از یک طرف روی رست و از طرف دیگه روی زه قرار می گیرد. 


   - string peep : روزنه زه : روزنه و عقب ترین اجزاء سایت که بین رشته های زه و در مقابل چشم در کمان کامپوند قرار می گیرد. 


   - string serving : سروینگ زه . مرکز زه به عنوان ناکینگ پوینت و سروینگ آن بسیار اهمیت دارد. هنگام کشیدن زه، به سروینگ فشار وارد می شود لذا در افراد راست دست بایستی در نگاه از بالا به لیمب،‌ جهت چرخش سروینگ در جهت عقربه های ساعت باشد. 


  - string silencer : صدا گیر کمان، لاستیکی که بر روی زه تعبیه شده تا صدای کمان و زه را هنگام رها شدن زه بگیرد. (ص 142 و 141)


   

   10. پیپ سایت peep : (که خیلی مفصله .... و قراره جدا و مفصل توضیح بدم ولی مختصر و مفید می شه) : یک وسیله نشانه روی که بر روی زه و در کمان کامپوند نصب می شود که عقب ترین بخش دستگاه نشانه روی است. این سایت شکل بیضوی و یه زاویه کوچک و یه سوراخ در میان خود دارد. (ص 109)

  


   11. D - Loop :‌دی لوپ یک رشته از نخ یا کابل است که محل ناکینگ پوینت یا همان محل قرارگیری تیر بر روی زه را احاطه کرده (یعنی بالا و پایین ناکینگ پوینت قرار گرفته بوسیله دو تا گره به زه وصل شده.) در واقع باعث شده که دستگاه ریلیز با زه در تماس نباشد و در واقع ریلیز دی لوپ را میگیره. 


  - حلقه D شکل از نخ یا فلز که در کمان کامپوند بر روی زه در محل ناکینگ پوینت وصل می شود. ماشه یا ریلیز برای کشیدن زه به ان قفل می شود. استفاده از D لوپ باعث می شود که ماشه به تیر اصابت نکند. (ص 48)


    12. سایت کمان کامپوند که تقریبا بخش های برابر دارد ولی بعلاوه اسکوپ که به همراه D لوپ توضیح می دم. ولی به طور خلاصه اسکوپ می شود سایت کمان با لنز بزرگ نما که روی سایت کمان کامپوند نصب می شود. (ص 126) 


    13. launcher یا سکوی پرتاب تیر : بخشی از رست در کمان کامپوند که تیر روی ان قرار می گیرد. (ص 89) 


   - این بخش بر روی قبضه قرار گرفته و تیر قبل و در طول فرایند پرتاب روی ان قرار دارد. انواع مختلفی دارد و سنتر کردن ان در این مقال نمی گنجد! 



      حالت کلی کمان کامپوند را توضیح دادم ولی هنوز مفاهیم دیگری مثل طول  اکسل به اکسل یا تیلر بالا و پایین توضیح ندادم که همه را در مقالات بعدی از نت به دست اورده و خدمت شما ارائه می دهم. خدا منو رحمت کنه....





نظرات 2 + ارسال نظر
حسن 2 آذر 1393 ساعت 10:13 ب.ظ

ممنونم از مطالب اموزشی همراه با تکه های طنز گونه ای که اضافش میکنید هم لبخند میاره روی لب هم من که بهتر میفهمم

سلحشور 3 آبان 1393 ساعت 01:16 ب.ظ

باسلام:
مرسی ازاطلاعات خوبی گه زحمت کشیدی گذاشتی-یواش یواش دارم به کامپوند علاقه مند میشم بیشتردرموردش بنویسی منو بیشتربه طرفش می کشونی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد