Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

توضیحاتی در مورد کمان کامپوند


    سلام 


    می دونید که یه ادم خوب همواره باید مقالات خوب هم بنویسد. ولی یه ادم خوب حداقل باید اینترنت داشته باشد یا فندق شکنی ... که ندارم ... ناراحت نیستم چون همین الانش هم بدون این ها ادم خیلی خوبی هستم. مثل هاگار که نزدیک سال نو بود و داشت با خودش می گفت که سال نو باید اخلاق رفتارش را تغییر بده و بهتر بشه که در نهایت به این نتیجه رسید که بدون این تغییرات هم ادم خیلی باحالیه !!! ولی در کل  اگه این چیزها بود خیلی بهتر می شد. و اما داشتم می گشتم و چشمم خورد به یک مقاله نسبتا مناسب در مورد کمان کامپوند. البته مقالاتی در مورد مکانیسم عملکرد این کمان هم پیدا کرده و خدمت شما ارائه می نمایم. در این مقاله توضیحاتی در مورد کمان کامپوند ارائه شده که خالی از لطف نیست اگه بهش نگاهی بیندازیم. 


  

   قسمت اول : کمان کامپوند و عملکرد


       به مبتدی ها قویا توصیه می شود که قبل از کامپوند حتما با ریکرو یا کمان لانگ بو اصول اولیه ی تیراندازی را یاد بگیرند. کمان کامپوند با دو قرقره یا اصطلاحا " کم" نامتقارن که به دو انتهای لیمب وصل شده از سایر کمان ها متمایز می شود. بیشترین نیروی لازم برای کشیدن کمان (حد کمان) با عنوان " وزن کشش"  نامیده می شود. قرقره ها در کمان کامپوند اجازه می دهند تا در کشش کامل کمان ... کشش متوقف بشود پس از آن کمان تمایل به برگشتن از کشش را دارد. یعنی پس از کشش به سمت جلو کشیده می شه که به آن اصطلاحا "لت آف" می گویند. مقدار "لت آف" در کمان های کامپوند بین 50 تا 80 درصد می باشد. به بیان دیگر وقتی شما کمان کامپوند را می کشید از نیروی کشش کامل استفاده می کنید اما ناگهان وزن کشش نزول می کند که این حالت در کشش کامل اتفاق می افتد. ( این حالت یه مقدار اعصاب خرد کنه ولی اگه بتونید ازش استفاده کنید می تونید تا قهرمانی جهان هم برسید. ) 


 

    قسمت دوم :‌ دست چپ یا دست راست؟


      کمان دست راست بوسیله دست راست کشیده شده و سایت با چشم راست دیده می شه و در کمان دست چپ این موقعیت برعکسه یعنی کمان با دست چپ کشیده شده و با چشم چپ هم با سایت نشانه گیری می شه. بیشتر کارشناسان می گویند که بهتره در زمینه خرید کمان به چشم غالب توجه بشود. یعنی اگر کسی چشم غالبش مثلا چپ بود در این صورت کمان چپ هم برایش بگیرند. ولی خود نویسنده مقاله اعتقاد داره که دست قوی تر مهمتره. یعنی راست دست ها باید کمان راست بگیرند. این که کدومش درسته نمی دونم . باید دید نظر شما و مربیانتان چه می باشد؟ 

           در انتخاب چشم غالب هم روش جالبی پیشنهاد کرده .... به این معنی که وقتی شما یک چشمتان را ببندید در اینصورت چشمی که بازه همون چشم غالب شما می باشد. مثلا به صورت طبیعی موقع چشمک زدن چشم راستتان را می بندید در اینصورت چشم غالب شما چشم چپ می باشد. اینم باز از ان مسائلی هست که تا به حال برخورد نداشتم و نشنیده بودم. تا نظر شما چی باشد؟



    قسمت سوم : وزن کشش 


     در انتخاب کمان وزن کشش یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه شود. کمان اصولا در حالتی که بیشترین وزن را دارد بهتر عمل می کنه چون همانطور که می دانید وقتی تیر رها می شود مسیری منحنی شکل را طی می کنه تا به هدف برسد. حالا هر چی وزن کمان بیشتر باشد و تیر با شدت بیشتری به سمت هدف برود  در اینصورت این مسیر منحنی دارای انحنای کمتر می شود و این در بهبود وضعیت تیراندازی موثر است. یعنی تیر با خطای کمتری به سمت هدف می رود. با این حال اینجا ریلیز خوب و دست جلو ریلکس و محل قرار گیری دست روی گریپ قبضه و همینطور ثابت ماندن بعد از ریلیز می تونه به همراه پونداژ بالا به شما امتیازات بالاتری بده. 



    قسمت چهارم : طول کشش 


     مورد بعد در انتخاب کمان طول کشش است. طول کشش عبارت است از کشش کامل کمان در حالی که زه کنار لب های شما قرار بگیرد و دست در محل انکر قرار بگیرد.این برای افراد برزگسال بین 28 تا 30 می باشد. طول کشش در کمان قابل تغییر است. مثلا در کمان خودم روی " کم " پایین دو محل پیچ قرار دارد. زمانی که پیچ را در محل اول قرار می دهیم طول کشش 25 و زمانی که در محل دوم قرار می گیرد طول کشش به 27 می رسد. برای تنظیم طول کشش اول کمان را به کمک وسیله مخصوص که خیلی شبیه زه کن ریکرو هست جمع می کنند. این وسیله دو تا گیره داره و کابلی که وسطش یک عدد میله برای گرداندن و کمتر کردن طول کابل می باشد. اول گیره ها را به دو سر لیمب جا می اندازند و بعد به  کمک میله ای که وسط کابل قرار داره کابل را جمع می کنند. حالا دو سر لیمب ها به هم نزدیک می شه و زه خلاص می شه و بعد می شه طول کشش را تنظیم کرد. این کار را باید حتما مربی تان انجام بده و فکر انجام این کار را قبل از گذراندن کلاس های مربیگری و یا اموزش مربی تان از سر بیرون کنید. 


      در نهایت باید بگم که در اب هندوانه یک عدد قرص جوشان با طعم پرتقال بندازید و بخورید. شاید بگید خیلی بی مزه است ولی من خوردم و بد هم نبود. 


                            با تشکر از همراهی شما 

نظرات 1 + ارسال نظر
فتوحی 25 شهریور 1393 ساعت 11:57 ق.ظ

سلام
قسمت آب هندوانه خیلی جالب بود یکم زمانشو بیشتر کنید بیزحمت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد