Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

تیراندازی در هوای بارانی

 

  سلام  

 

  بعد از گرما و باد، حالا نوبت هوای بارانی و محیط مرطوب می باشد :  

 

                          

 

 

  

هنگامی که در باران تیراندازی می کنید ممکن است احساس خطر کنید اما در ذهن داشته باشید که باران فقط آب است و هر چیزی که با آن تیراندازی می کنید و می پوشید،  بعدا خشک می شود. مانند هر مسئله دیگری در تیراندازی  فضای باز (باد، گرما، سرما و...)، اگر با وضعیت محیط  آشنا بشوید و تمرین کنید، یاد می گیرید که چطور در آن موقعیت خوب تیر بزنید.

 

چه لباسی برای شرایط بارندگی مناسب است؟

 

در طول آب و هوای بی ثبات مانند باران یا گرمای زیاد، لباس باید تا حدی آزاد و گشاد باشد. بسیاری از تیراندازان چند تا لباس می پوشند و در نتیجه می توانند خودشان را به سرعت با شرایط تطبیق بدهند. اما این خیلی مهم است که لباس رویی یا کاپشن، کمک می کنه که در باران راحت تیراندازی کنید.

 

همیشه سعی کنید تیراندازی با پوشش مناسب  را  در هوای مرطوب و بارانی  قبل از مسابقه تمرین کنید. اگر دمای هوا مناسب بود و باران شدید نبود، ممکن است به این نتیجه برسید که بدون پوشیدن لباس زیاد هم می توانید خوب تیراندازی کنید.

 

برخی از انواع لباس های مخصوص آب و هوای مرطوب و بارانی از انواع دیگه بهتر هستند. مسئله اصلی که باید به آن توجه بشود،« زه» است. به عنوان مثال "پانچو" (یا همان کت های گشاد ضد آب) ممکن است وقتی برای نوشتن امتیاز به سمت سیبل ها می روید،  شما را خشک نگه دارد اما همین گشادی باعث می شود که اگر در زمان تیراندازی آن را بپوشید، زه هنگام ریلیز،  به آن گیر کند. زه گاهی اوقات به لباس، شانه و دست جلو گیر می کند و به این ترتیب پیچ می خورد. بنابراین پوشیدن ژاکت هایی که به بدن می چسبند، مناسب تر است. برخی از تیراندازان این مشکل را با استفاده از گیره یا نوار بستن به بازو حل کردند.  

 

کلاه  می تواند برای اینکه باران به چشم تان نخورد به شما کمک کند. کلاه لبه دار پهن مانند کلاه های بیس بال برای تیراندازان کامپوند خیلی خوب کار می کند چون زاویه زه (زاویه لیمب ها با دست عقب هنگامی که زه را می کشید)  در ریکرو، بالاتر از کامپوند است وبنابراین در ریکرو  لبه پهن کلاه مانع کشیدن زه می شود.بیشتر ریکروی ها  با کلاه سایبانی تیراندازی می کنند.  منظور یک جور کلاه مخصوص تیراندازی است.

 

شاید بخواهید چکمه یا کیکرز که برای پیاده روی در گل مناسب هستند بپوشید. چتر در جلوی سیبل برای ثبت امتیاز و کشیدن تیرها به شما کمک خواهد کرد. همچنین داشتن یک حوله برای خشک کردن تب یا صورت و دست، عینک (در صورتی که عینکی هستید) و غیره (خشک کردن تیر و مخصوصا دسته یا گریپ کمان یعنی جایی که شما کمان را در دست می گیرید) به شما کمک کند.

 

نگه داری از تجهیزات تیراندازی در هوای بارانی

 

در زمان بارندگی، تجهیزات خواه نا خواه خیس خواهد شد. حتی اگر برای زمان بارندگی طرحی داشته باشید باز هم کمان شما خیس خواهد شد. زه های ترکیبی، کمان های جدید و پرهای پلاستیکی معمولا در باران خوب عمل می کنند. این هم می تونه فکر خوبی باشه که قبل از قرار دادن تیر در زه، یکی دو بار زه را مرتعش کنید (خیلی زه را نکشید فقط آن را مرتعش کنید) تا اب اضافی روی زه بریزد. در بین هر اند سه پایه کمان نقش مهمی داره و باعث می شه تا کمان از گل زمین دور بماند و کثیف نشود. تیراندازان ریکرو یا تیراندازان کمان سنتی که با "تب" با "دستکش چرمی" تیراندازی می کنند باید مراقب باشند تا تب یا دستکش خیس نشود تا از خرابی چرم آن جلوگیری کنند.

 

تیراندازان کامپوندی سعی کنند تا اسکوپ سایت را تمیز و از قطرات آب دور نگه دارند. برای این منظور برخی از تیراندازان از کیسه پلاستیکی یا پارچه ای برای این منظور استفاده کرده و اسکوپ را با آن می پوشانند.

 

دقت کنید که در ابتدای هر اند حتما با یک حوله کوچک که خشک نگه می دارید دستتان، دسته کمان و تیرهاتون را خشک کنید و بعد تیر بزنید. اگر دسته کمان خیس باشه مثل حالتی که خیلی کرم به دستتان زدید، کمان در دستتون چفت نمی شه و لیز می خورد.

 

دستتون را خشک کنید این هم باعث همان حالت می شود. این مخصوصا در کامپوندی هایی که ریلیز ماشه ای دارند یعنی خودم خیلی مشکل آفرین می شود. چون دستتان خیس است ممکن است در هنگام کشش، انگشتتان روی ماشه لیز بخورد و اینطوری تیرهاتون به هدف نمی خوره بلکه کلاغ های بیچاره پشت سیبل پرپر می شوند. این مورد چون برای خودم پیش آمده (البته کلاغ کشی راه نینداختم) گفتم. اگر دست جلو ثابت نبود، تمام تیرها می شکست. پس دستتان را هم خشک کنید.

 

تیرهاتون را خشک کنید چون وزن تیر زیادتر می شه و پرواز تیرها افت می کند. در هر صورت تیرهاتون در زمان پرتاب خیس و کمی سنگین می شود (معمولا در زمان بارندگی سایت پایین می اید چون تیرهاتون پایین می خورد ولی شما با خشک کردن تیر می توانید مانع افت بیشتر تیرهایتان بشوید. 

 

دقت داشته باشید که بعد از تیراندازی در باران، چه در زمان تمرین یا مسابقه، حتما تمام تجهیزاتتان (کمان، تیر، کویور و ....) را خشک کنید و بعد جمع کنید و بروید به خانه هایتان. موفق باشید.

نظرات 3 + ارسال نظر
mohadese 21 خرداد 1393 ساعت 06:17 ب.ظ

باز هم ممنون

خواهش

کماندار ناشی 20 خرداد 1393 ساعت 11:24 ب.ظ

ای بی وفا ازت انتظار نداشتم .این کامپوندیها همش ریکروی هارو از راه بدر میکنند میکشند طرف خودشون

مثل اینکه شما خیلی دلت از کامپوندی ها پره...

کماندار ناشی 20 خرداد 1393 ساعت 09:53 ق.ظ

مگه کامپوندی؟من تا حالا فکر میکردم ریکروی

پارسال کمان عوض کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد