Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

تیراندازی در باد.....

 

  سلام  

 

   چون حرف دیگه ای نیست غیر از اینکه امیدوارم امروز از طوفان خسارت مالی و یا جانی ندیده باشید، صاف می رم سر اصل مطلب :   

 

 

                                             

 

          باد یکی از قدیمی ترین چالش های روبروی تیراندازانی می باشد که بیرون سالن تیراندازی می کنند. باد می تواند به صورت غیر قابل پیش بینی تغییر کند و تیرهای شما را منحرف کند. برای پرتاب بهتر در باد از اطراف اگاهی داشته باشید و صبور باشید.

 

         ابتدا از مسیر حرکت باد در اطرافتان مطلع بشوید. سپس به پرچم بالای سیبل نگاه کنید تا ببینید شرایط وزش باد در انتهای زمین شبیه وضعیت اطراف شما است یا متفاوت می باشد. همچنین ممکنه زمانی که برای کشیدن تیرهاتون به طرف سیبل می روید، جهت وزش باد را پیدا کنید.  

  

 چنانچه زمین تیراندازی با درختان محصور شده باشد، خوش شانس هستید. انجا می تواند به خوبی مشخص کننده جهت وزش باد باشد. برای مثال اگر شما در جایی ایستاده اید که باد نمی وزد و متوجه بشوید که شاخه درختان تکان می خورد، می توانید وزش یک باد شدید را در مسیر تیرتان پیش بینی کنید. گاهی اوقات ممکنه باد به صورت منظم یا یک الگوی مشخص در زمین بوزد. اگر این الگو را فهمیدید، موفق می شوید که زمان پرتاب تیرتان را تنظیم کنید و زمانی که باد نمی وزد تیراندازی کنید یا وزش باد را پیش بینی کنید.  

 

   وقتی نمی توانید برای زمانی که باد نمی وزد، منتظر بشوید (یعنی تایم تیراندازی محدود است) یا زمانی که باد بطور مداوم می وزد، می توانید اصطلاحا «گم کردن هدف» را تمرین کنید (در زمان ترجمه متوجه شدم که این به معنی قرینه گرفتن هم هست). به عنوان مثال اگر شما مرکز را هدف گرفتید، تیر را پرتاب کردید و باد تیر شما را سه حلقه به چپ نسبت به مرکز منحرف کرد، در اینصورت به جای مرکز، سه حلقه سمت راست را هدف بگیرید.  

 

   یک مسئله دیگه فکر کردن به این مسئله است که شدت وزش باد برای پیش بینی تاثیر آن بر پرتاب تیر چقدر است؟ برای مثال بادی که از پشت سیبل به سمت شما می وزد، تیر شما را پایین می اورد(پس با توجه به شدت باد، بالاتر از مرکز هدف را نشانه بگیرید) و بادی که از پشت سر شما به سمت هدف می وزد، همیشه تیر شما را بالاتر می برد و شما باید با توجه به شدت باد کمی پایین تر از مرکز هدف را نشانه بگیرید. این ممکنه انتخاب بهتری نسبت به تغییر سایت باشه به این دلیل که اگر جهت باد عوض شد یا باد قطع شد، می توانید به سرعت خودتان را سازگار کنید. مسابقه فینال میکس تیم تهران که قبل از المپیک 2012 برگزار شد بین ژاپن و فکر می کنم قزاقستان بود که تیم ژاپن جلو بود چون باد مداوم می وزید سایتشون را همانطور تنظیم کرده بودند و داشتند خوب می زدند ولی باد چند لحظه قطع شد. بعد همینطوری ژاپنی ها 4 و 5 زدند و بعد دوباره باد شروع شد. اینطوری ژاپنی ها به خاطر همون اند، باختند و دوم شدند.

 

   نکته : شدت باد و اینکه چقدر تیرتون منحرف می شه و پونداژ کمان، همه به هم ربط داره و بر اثر تمرین در شرایط وزش باد به دست می اد. البته ممکنه شما در زمان مسابقه به هر حال یه تیرتون مثلا 8 یا 9 بخوره تا دستتون بیاد باید کجا را بگیرید.  

 

  در پایان قبل از تیراندازی در شرایط وزش باد، سیبل ها و سایه بان ها را  محکم کنید تا از آسیب تجهیزات تیراندازی و یا صدمات بدنی، جلوگیری بشود.  

 

 

 

                                

 

نظرات 1 + ارسال نظر
فتوحی 13 خرداد 1393 ساعت 08:25 ب.ظ

ممکنه بخاطر باد زمان مسابقه رو عوض کنن؟

در کل تحت هیچ شرایطی(گرما، سرما، طوفان کم زور، بارندگی ضعیف و شدید مسابقه تیراندازی تعطیل نمی شه البته تگرگ یه استثنا است. مگه اینکه همچین باد بیاد که این احتمال وجود داشته باشه که پایه سیبل ها استحکام لازم را نداشته باشه و خطر سقوط فوم و سیبل و در نتیجه شکستن تیرها وجود داشته باشد. در اینصورت مثلا گردباد، مسابقه به تعویق می افته تا شرایط کمی مساعد بشود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد