Way of archerY
Way of archerY

Way of archerY

Equipment Failures

  


   سلام به همه


      گاهی اوقات خرابی تجهیزات پیش می اد و اگه خوش شانس باشید سر تمرین و اگه بد شانس باشید مثل سارا لوپز سر فینال وردکاپ !  ولی پیش می اد... حالا هر چقدر هم که مراقبت کنید بر اثر مرور زمان و فرسودگی احتمال خرابی وجود دارد. خیلی ها از جمله خودم خرابی تجهیزات را بالاترین بدشانسی می دونند و باور کنید که بعدش کلی افسرده می شم چون بعدش باید دست در جیب مبارک کنید.... منم که در کل پول ندارم .... خخخخ  اگر مربی شما جزء خراب شده کمان را یدکی داشته باشه که هیچی وگرنه اگه یه چیزی باشه که تو قوطی هیچ عطاری پیدا نشه که دیگه خداحافظ زندگی .....ولی در هر صورت این مورد پیش می اد و درست مثل آسیب دیدگی است ولی همان طور که گفتم می تونیم جلوش را بگیریم و کمی به تاخیر بیندازیم. 


     غرض از نوشتن این مطلب اینه که بر اثر مرور زمان با برخی از خرابی ها در تجهیزات مواجه شدم و تاثیرش در تیراندازی را دیدم... گفتم این مطلب را بنویسم تا دوستان تازه وارد بهتر با این مسئله مواجه بشوند (هر چند در کل بچه مایه دارها بهتر با هر نوع مسئله ای از این دست مواجه می شوند) 


     دوستان می دونند که خرابی ممکنه در کمان یا تیر بوجود بیاد و همین روی تیراندازی تاثیر می گذاره. اگر مشاهده کردید که استیل و در کل مدل تیراندازی شما مشکلی نداره و تیرهاتون داره همینطوری بدون هیچ دلیل موجهی پرت و پلا، بالا یا پایین و چپ و راست می خوره، باز با مربی تان چک کنید تا مطمئن بشوید. اگر مربی تان هم تایید کرد که خودتان مشکلی ندارید حالا باید یه نگاهی به تجهیزات و کمانتان بندازید. اصولا یادتون باشه موقع جمع کردن و باز کردن کمان یه نیم نگاهی بهش داشته باشید. حالا یکی دو مورد را می نویسم .... 


    فرض کنید که دارید تیر می زنید و خیلی هم خوب می زنید ولی یک دفعه تیرهاتون پایین و پایین و پایین تر می خوره یه جوری که کلافه می شید.... حالا مشکل چیه؟ ممکنه پیچ سایت شل شده باشه و پیپ سایت پایین می افته و در نتیجه تیرهاتون هم می اد پایین. پیچ را سفت کنید. 


    حالا اگه پیچ سایت مشکلی نداشت و همه چیز خوب بود (منظور اینکه دستتون را موقع ریلیز نمی انداختید پایین) در این صورت به زه نگاه کنید.  سروینگ و رشته های زه را چک کنید. شل شدن سروینگ ممکنه یکی از دلایل پایین خوردن تیر باشه. ممکنه زهتون مثل مال من از زیر سروینگ پاره شده باشه در هر صورت سریع چک کنید چون خیلی خطرناکه مخصوصا وقتی در حال پرتاب تیر باشید ممکنه تیرتون بشکنه یا حتی کمانتون از هم باز بشه یا اجزا اسیب ببینند. 


    یکی دیگه از موارد اینه که دوباره همه چی خوبه ولی تیرهاتون یا یکی دو تا تیر، پرت و پلا می خوره. در این صورت باز باید کمان را چک کنید. اما اگر کمانتون مشکلی نداشت(حالا در ادامه می گم) 

      الف) ناک تیرهاتون را چک کنید تا حتما گروپ باشه، 

          ب) ممکنه یکی دوتا از پر تیرهاتون جدا شده باشه و در نتیجه پرواز خوبی نداره.

              ج) شفت را چک کنید... ترک در شفت و بدنه تیر در پرواز تیر تاثیر داره. 

                      د) سر تیرها رو چک کنید. ممکنه که مثل هم تیز نباشند. برخی از تیرها ممکنه با اصابت به میله یا به هر دلیلی تیزی نوک سر تیر را از دست داده باشند. در این صورت پرواز تیرها مخصوصا در مسافت کمی متفاوته. 

                             ه) پر تیرها ختما باید با زاویه 60 درجه به بدنه یا شفت تیر متصل باشند. پرها همچنین نباید از روی بدنه جدا شده باشند. اگر بخشی از پر از روی شفت جدا شده باشد در این صورت روی پرواز تیر اثر داره. 

                                 و) دقت کنید که وزن تیرهاتون با هم برابر باشه وگرنه انتظار جمع تیر نداشته باشید. 


      

      ممکن است که تیرهاتون هیچ گونه مشکلی نداشته باشد در این صورت ایراد از کمانتان خواهد بود. غیر از زه که گفتم ممکن است که تجهیزات روی کمان ایراد داشته باشد مثلا رست. خرابی رست تاثیر مستقیمی روی پخش تیر داره. رست همانطور که همه می دونیم محل خواب تیر هست و تیر از این وسیله کمان را ترک می کنه. حالا اگر رست ترک داشته باشه و شما ندونید، تیرهاتون پخش یا پایین می خوره. رست را هم چک کنید. 


     ممکن است پلانگر ایراد داشته باشد. مثلا مغزی سر پلانگر (در پلانگر های معمولی که جنس مغزی از کربن است) ترک داشته باشد که این هم در پخش تیر موثره. 


     امکان داره  زه شما نسبت به کمان سنتر نباشه. در این صورت باید لیمب عوض کنید. چون بر اثر عوامل مختلفی از قبیل اشتباه زه کردن کمان، لیمب تاب برداشته در نتیجه سنتر زه و کمان از بین رفته. تیر زدن با این کمان علاوه بر پخش تیر بسیار خطرناکه و ممکنه کمان از هم جدا بشه. 


     مسئله دیگه اینه که تیرهای شما زیاد به چپ و یا به راست می خوره و هر چقدر هم که سایت می دهید بار همون آش و همون کاسه است و هیچ تغییری ایجاد نمی شه. در این صورت باز سنتر کمان و تیر را بررسی کنید. این را توضیح دادم در بخش آشنایی با کمان ریکرو با عکس ولی در کل اول سنتر کمان و بعد سنتر کمان و تیر را بررسی کنید. اگر هنگامی که تیر روی کمان هست نسبت به زه انحراف داشت، پلانگر را با پیچ اول تنظیم کنید. (البته این کار را مربی ها باید انجام بدهند و مثل من نباشید که دل و روده کمان را درآوردم.... )


     اگر تیرهای شما با زاویه به چپ و راست برخورد می کنه و در عین حال جمع تیر دارید، در این صورت شل یا سفت بودن فنر پلانگر را چک کنید. اصطلاحا کمانتون تون آپ نیست. این را هم مربی ها انجام می دهند ولی وقتی تیرهاتون با زاویه به چپ می خوره یعنی فنر پلانگر زیادی سفت و اگر به راست می خوره یعنی زیادی شل می باشد. 


     در زمینه کامپوند زیاد اطلاعات ندارم ولی همون مسائل تقریبا صدق می کنه. مثلا پاره شده تدریجی رشته های زه، باعث می شه کمان شل بشه و قدرت کمان پایین می اد و در نتیجه تیرهاتون پایین می خوره. تنظیم کمان کامپوند در کل متفاوته که اطلاع چندانی ازش ندارم و در نتیجه نمی تونم چیزی در موردش بنویسم. 


      دوستان عزیز تیرانداز چنانچه مطلبی به ذهنتون می رسه یا قبلا با خرابی تجهیزات از این دست مواجه  شدید، بی زحمت روی بنده را زمین نینداخته و در قسمت نظر بدهید، این موارد را مطرح کنید تا دوستان دیگه هم استفاده کنند. بنده هم مطالبتون را با نام خودتون در پایین مطلب می نویسم. همه با هم کمک کنیم تا تیراندازیمون پیشرفت کنه. 


    و قبل از پایان مطلب : 


    فیلسوفی می گه عده زیادی در پیمودن راه سماجت به خرج می دهند ولی فقط عده کمی به دنبال هدف هستند. پس دوستان عزیزی که به تازگی تیرانداز شدید، از خرابی تجهیزات ناراحت نشوید و ادامه بدهید. حتما اگر هدفمند تمرین کنید موفق می شوید. 




     

نظرات 3 + ارسال نظر
امیر 1 تیر 1393 ساعت 02:16 ب.ظ

باسلام:
خوشبختانه تاحالا خرابی کمان نداشتم،چون یادگرفتم بعد ازهراندتجهیزاتمو چک کنم،شماهم اینکارراانجام بدهیدتابرایتان عادت شود،ولی یه بارکه خودم به تنهایی کمانمو بستم وشروع به تیرزدن کردم توفاصله 5مترهیچ اتفاقی نیفتادولی وقتی توی18متررفتم دیدم تیرهایم همه جمع میخورندسمت راست پایین فیس انداول بی خیال شدم گفتم بخاطرشنارفتن های زیادیه شایدبدنم ریخته به هم وخودش درست می شه اندبعد هم دیدم همینطوری میزنم ، کمان را کامل چک کردم مشکلی نبود سایت دست نخورده بود برس هایت درست بود کمان هم که نو وسالم بود خدایا چه شده،دوباره دیدم تیرها خوشکل جمع میخورند همونجا ی قبلی، من میخواستم به سایتم دست نزنم ولی تسلیم شدم، سایت بایستی چنددرجه بسته بشه وچنددرجه هم به پایین بیادهمین کارراانجام دادم و اولین تیر رازدم دوباره خورد همانجای قبلی دوباره سایت دادم وتیرزدم دیدم باز همونجاخورده ،ای وای چه بلایی بسرم اومده ، ودوباره بادقت بیشتری به کمان نگاه کردم وبرای اولین بار دیدم مرتکب چه اشتباهی شدم،من بازوی بالایی کمان را پایین جازدم وپائینی رابالا جازده بودم فورا کمانو بازکردم وبازوهارامثل اولش جاانداختم سایتمم برگردوندم سرجاش وتیرزدم جاتون خالی + راطوری زدم که محوشد.دیگه ازاون زمان وقتی این اتفاق برای بقیه کمانداران میافته سریع من اشکال رابرطرف میکنم ، اینو گفتم تابرای شما ها هم یه تجربه بشه وراحت به عیب کمانتون پی ببرید-

سلام
از اینکه اطلاعاتی در اختیار بقیه گذاشتید ممنونم. تا زمانی که با ریکرو تیر می زنم همچین موردی نداشتم چون موقع جا زدن لیمب حواسم بود ولی یکی دوبار زه را جا به جا انداختم.

فتوحی 1 خرداد 1393 ساعت 12:00 ب.ظ

عالی بود
دستت طلا

mohadese 31 اردیبهشت 1393 ساعت 03:37 ب.ظ

ممنون

خواهش... تا حالا خرابی تجهیزات نداشتی دیگه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد